GR5 Samoens – Salvagny (7 km)

Woensdag 6 juli 2016: Samoens – Salvagny (7 km)

Op deze dag hadden we een korte etappe gepland, zodat we daarna in twee dagen Le Brevent zouden kunnen bereiken. We vonden de afstand van Refuge Alfred Wills naar Le Brevent iets te veel van het goede, ook al vanwege de sneeuw die we zouden tegenkomen. Vanaf Salvagny konden we de Refuge de Moede Anterne bereiken, zodat we dan de dag daarop een niet al te lange etappe hadden. We hebben daarom van de gelegenheid gebruik gemaakt om niet al te vroeg op te staan, zo rond acht uur. We hebben uitgebreid in het hotel ontbeten, want ze hadden er een prima buffet. Daarna zijn we vanaf het hotel vertrokken en boodschappen gedaan. Tegen een uur of elf zijn we met de etappe begonnen. Het was opnieuw een prachtige dag met veel zon en temperaturen tegen de dertig graden.

Het eerst stuk van de etappe was gemakkelijk langs de rivier de Giffre. Na vijf kilometer kwamen we bij een kloof. Net voor de kloof hebben we nog even een kapelletje bezocht. Het was niet 5 minuten (zoals op het bord stond), maar slechts 2 minuten vanaf de GR5.
Het pas door de kloof viel nog wel mee, wel een paar gemakkelijke ijzeren trappen en een paar steile stukjes. De kloof is mooi en zeker de moeite waard om er door te lopen. Dan denk je dat het leed geleden is als je de kloof uit bent. We kwamen bij een kruising en bleken vanaf dit punt nog een behoorlijk stuk steil omhoog moesten. En daar volgde ook de derde en langste trap. We moesten zeker 100 meter klimmen. Daarna volgde er een zeer steile afdaling met veel stenen, afstapjes en boomstronken, dus hadden we op deze dag toch nog een uitdaging.

Na de afdaling waren we er bijna. We moesten nog even weer een stukje naar boven naar Salvagny. De Gite d’Etape bleek al vol, het hotel 200 meter verder niet. Het hotel was niet duur, wel was de kamer klein en simpel. Het had ook een mooi balkon met een prachtig uitzicht over de bergen met verschillende watervallen. Maar er was geen restaurant in het hotel, dus geen avondeten en geen ontbijt. Dus moesten we wel anderhalve kilometer naar Sixt Fer a Cheval lopen om nog wat boodschappen voor ons ontbijt te doen en om uit eten te gaan. We hebben heerlijk gegeten bij het restaurant dat op deze woensdag weer open was.
Daarna zijn we weer naar het hotel teruggelopen en hebben we daar onze eigen thee gezet en nog heerlijk op het balkon gezeten.