GR5 Bessans – Refuge de Cuchet (13,5 km)

Zaterdag 18 augustus 2018: GR5 Bessans – Refuge de Cuchet (13,5 km)

Op vrijdag hadden we een rustdag. We hebben van deze dag gebruik gemaakt om Anja’s schoenen te wisselen, omdat Anja weer zere voeten kreeg. We hadden namelijk nog andere lage schoenen in de auto staan. Er volgde in de Vanoise nog twee niet al te lastige etappes, dus een ideale plek om het lopen met lage schoenen in de bergen uit te testen. Wij zijn op onze rustdag met de bus naar Modane gegaan naar de auto. We hebben van deze gelegenheid ook maar meteen gebruik gemaakt om in Modane een nieuwe sluiting te kopen voor de rugzak gesp van Anja, zodat die ook weer gemaakt was. Ook hebben we nog wat gewinkeld. Daarna zijn we met de auto naar Termignon gereden, waar we op zondag 19 augustus hoopten aan te komen. Daarna met de bus terug naar Bessans. Daar hebben we s’ avonds in een ander restaurant gegeten.

Alhoewel de weersvooruitzichten ook voor zaterdag niet al te goed waren, met name in de namiddag, besloten we toch verder te gaan en de volgende dag om 6 uur te ontbijten en daarna zo snel mogelijk te vertrekken. Het doel was om voor twee uur in de middag bij de Refuge te zijn. Zo gezegd, zo gedaan, we stonden om kwart voor zes op en zaten om zes uur aan het ontbijt. Dat werd allemaal voor ons geregeld in de gite d’etape, een heel goede service.

Iets voor zeven uur vertrokken we. Het was een prachtige ochtend met een blauwe lucht en mist aan de grond. Iets na 7 uur waren we weer bij de GR5. Anja had nu de lage schoenen aan. Het ging geweldig. Het eerste stuk tot le Collet was vrij vlak en heel gemakkelijk. Daarna volgde er een stevig klim, soms even echt steil en dan weer wat gemakkelijker. We hadden mooie uitzichten, de natuur was prachtig, bloeiende planten en heel veel diverse insecten. Er kwamen al wel wat wolkjes, maar nog geen buien. We kamen door een verlaten groep huizen, inmiddels verworden tot ruïne. Het bleef verder omhooggaan tot een kapel. Helaas kon je hier niet in. Het was vanaf dit punt nog een klein stukje lopen tot de refuge de Vallonbrun.

Het was nog heel vroeg. We waren hier veel sneller dan gedacht. We hebben daarom rustig de tijd genomen voor een kop thee op het terras in de zon. Vanaf hier ging het op en neer langs een balkonpad richting refuge de Cuchet. Dit balkonpad was nog vrij breed en niet lastig. Je kon wel heel ver naar beneden kijken naar de dorpen in het dal. Op het laatst volgde nog een afdaling naar de refuge, waar verder niemand de zaak bewaakte.

We kwamen bij de refuge een Israëliet tegen. Hij wilde eerst naar Termignon doorlopen naar de camping. Wij legden uit waarom we in de refuge wilde blijven overnachten en dat dit handiger is voor het vervolg van de GR5. Hij besloot daarom ook maar in de Refuge te blijven. We hebben tijdens het verblijf in de refuge nog uitgebreid met hem gesproken. Hij had een van oorsprong Nederlandse moeder. Het was een leuke ontmoeting.

We hadden bij de refuge een prachtig uitzicht. Er was hier een speciale waterzuivering! Je moest de zuiveraar eerst aanzetten en dan de kraan 1 minuut rustig laten doorlopen voordat je het water kon gebruiken. De WC was achter de refuge. Het was niet veel meer dan een gat in de grond in een apart hokje. Het stonk er enorm. We hebben s’avonds gekookt. We konden gebruik maken van het gasstel en de borden plus bestek wat in de refuge aanwezig was.
Ook hier waren de matrassen heel dun. Aangezien we slechts met ons drieën waren en er voldoende matrassen waren, hebben we er twee op elkaar gelegd. Dat sliep prima. S’ avonds voordat we naar bed gingen hoorden we muizen. We zagen ook de waarschuwing hiervoor aangeplakt. Daarom hebben we alle etenswaren in een grote pan gedaan en afgesloten met de deksel van de pan. We hadden verder geen last van de muizen.