GR5 Refuge Croix de Bonnehomme – Refuge Plan Mya (7,5 km)

Maandag 15 augustus 2016: Refuge de la Croix de Bonnehomme – Refuge Plan Mya (7,5 km)

We hadden niet goed geslapen. Het was een bijna volle slaapzaal met zeker 20 mensen. Het was erg onrustig. Om 5:30 uur stonden de eersten al op. Daarom besloten wij om ook maar vroeg op te staan zodat we om 6:30 uur konden ontbijten. Dit ondanks het feit dat we deze dag maar een hele korte etappe hoefden te lopen. Het ontbijt bestond uit heel droog bruin brood met jam en koffie. We hebben ook een picknick pakket meegenomen wat bestond uit droog brood met kaas en ham plus bakje couscous met tomaten erdoor heen. Ook zat er nog een koekje en een twix in.

We hebben verder heel rustig aangedaan. Om 8:30 uur waren we toch onderweg voor een etappe waar ruim twee en een half uur voor stond. Omdat het mooi zonnig en warm weer was hebben we die dag alle tijd genomen, zodat we niet al te vroeg zouden aankomen. Toch waren we er al voor 14:00 uur.

Het eerste gedeelte ging over de Crêtes de Gittes, een gevreesde bergkam voor een aantal GR5 wandelaars. Als we de verslagen lazen was dat voor de ene een schitterende wandeling en voor anderen een beangstigende ervaring vanwege de afgronden en stukjes lastige afdaling. Aangezien wij ook niet de grootste helden zijn, begonnen we toch met enige spanning aan dit gedeelte. Achteraf gezien viel het ons erg mee. We vonden het een schitterend pad met prachtige uitzichten. Het was een heel goed begaanbaar pad en wat ons betreft was het niet gevaarlijk en lastig, ook niet toen we weer naar beneden liepen. Wel kwamen we langs diepe afgronden, maar omdat het pad niet al te smal was en goed begaanbaar vonden wij het niet eng. We hebben op de kam van de berg regelmatig gestopt om te genieten van de mooie uitzichten. Het was echt de moeite waard en een aanrader.

Na de bergkam liepen we door mooie bloeiende alpenweiden naar beneden. Het was wel een stevige afdaling maar niet lastig. Voorbij Col de la Sauce ging de afdaling niet langs de brede weg maar langs een smaller vrij recht pad. Vooral de afdaling vanaf Chalet Bel-Air was toch wel pittig. Onderweg namen we regelmatig langere pauzes om te genieten van de mooie natuur en het mooie weer. Bij Refuge Plan de Lai stond het bomvol met geparkeerde auto’s, voor ons een extra reden om toch maar een kwartiertje verder te lopen naar Refuge Plan Mya.

We hadden niet gereserveerd, maar dat was geen enkel probleem want er was nog veel ruimte beschikbaar. Uiteindelijk waren er maar zes bedden bezet van de ongeveer 30 plaatsen. Wij hadden een eigen kamertje voor ons tweeën. Daar waren we blij mee, zeker omdat we de vorige nacht niet goed hadden geslapen. We hadden uitgebreid de tijd genomen om ons te douchen en thee te drinken. Anja had wel wat last van haar voeten gekregen, maar hopelijk is het na een goede nachtrust weer beter.

We ontmoetten er een Nederlands echtpaar uit Noordwijk wat al ruim in de zeventig was. Ze maakten nog steeds lange bergwandelingen en zouden de volgende dag over de Crête de Gittes lopen. We vonden dat heel bijzonder. Het eten in deze refuge was erg goed, zeker voor een refuge.

We kregen nogal tegenstrijdige berichten over het weer in de komende paar dagen. Aangezien we in de Refuge geen 3G/4G verbinding hadden konden we niet op het internet kijken wat de weersvooruitzichten werkelijk waren. We hoorden toen van een van de gasten dat als je 500 meter verder loopt naar een volgend huis langs de GR5 en direct na dit huis even rechtsaf omhoog gaat totdat je goed zicht hebt op Lac Roseland, je wel verbinding zou hebben. Gijs is daar toen heen gelopen en het bleek dat de vooruitzichten waren dat het nog twee dagen goed maar heet weer zou zijn, met vooral op de tweede dag wel kans op een onweersbui later op de dag. Dus konden we onze weg door de bergen de volgende dag rustig vervolgen.

Tegen half tien in de avond gingen we slapen en doordat we de ramen wijd open konden zetten was het heerlijk koel en geraakten we al snel in een diepe slaap.

refuge croix de bonnehomme - refuge plan mya (1)
refuge croix de bonnehomme - refuge plan mya (8)
refuge croix de bonnehomme - refuge plan mya (11)
refuge croix de bonnehomme - refuge plan mya (12)
refuge croix de bonnehomme - refuge plan mya (18)