GR5 Thonon les Bains – Vinzier (21,5 km)

Zondag 16 augustus 2015: Thonon les Bains – Vinzier (21,5 km)

Op zaterdag 15 augustus hadden we een rustdag. We hebben op deze dag het stadje Thonon les Bains bekeken. Verder hebben we nog enkele voorbereiding getroffen voor ons tweede gedeelte van deze wandelvakantie in de Alpen. We hebben s’avonds in het hotel Ibis gegeten.

Nadat we van een rustdag in Thonon les Bains genoten hadden zijn we zondag weer op stap gegaan. Het regende in de ochtend. We wilden eerst vroeg weg, maar vanwege de regen aarzelden we of we zouden gaan. De regen werd geleidelijk aan minder en de vooruitzichten waren dat het beter zou worden dus besloten toch te gaan lopen. Gedurende deze dag waren er periodes met lichte regen afgewisseld met droge periodes, maar zon hebben we nauwelijks gezien en het uitzicht viel erg tegen vanwege de lage wolken.

We hebben de auto laten staan in de parkeergarage dicht bij het hotel. We trokken de regenpakken meteen aan. Eerst liepen we naar het station waar de GR5 weer verder ging. We moesten nog een stuk door Thonon les Bains. De weg liep al omhoog. Nadat we de stad verlieten gingen we het bos in en kwamen langs de trimbaan. Ook in de regen waren er nog verschillende mensen aan het trainen. Na een kleine twee uur lopen bereikten we Armoy. We zijn daar even het kerkje in geweest. Voor het kerkje onder het afdakje hebben we onze zitmatjes op de trap gelegd en daar onze lunch gegeten. Na onze lunch was het droog en hebben we onze regenpakken uitgedaan. Dat liep lekkerder. We ontmoetten op dit punt ook een jong Frans stel wat in Armoy overnacht had en net met de etappe was begonnen. De jongen zou eerst een aantal dagen meelopen, waarna het meisje van plan was om alleen verder naar Nice te lopen.

Nadat we Armoy verlieten volgde er weer een lang stuk door het bos. Even waren er enkele steile smalle paadjes, maar verder was het prima te doen. Bij Reyvroz begon het weer licht te druppelen, maar we hebben de regenpakken uitgelaten. Aan het einde van het dorpje Reyvroz kwamen we langs een café, wat de naam café niet zou mogen hebben. We hebben daar thee gedronken, maar vraag je niet af hoe het er daar van binnen uitzag.

Na onze thee gingen we weer verder naar beneden over een soms glibberig maar verder niet al te lastig pad. In Dioge moesten we even langs een drukke weg. Daarna kwam er een echt heel steil pad omhoog. Ondanks de kou gingen we toch zweten! Na deze klim volgde er een vrij gemakkelijk stuk. We kwamen langs een paar gehuchten waar het weer echt begon te regenen, dus trokken we onze regenpakken weer aan. Bij Merou verlieten we de GR5 en liepen we naar Vinzier. Daar zijn we naar de camping gelopen, maar er stond werkelijk helemaal niemand en het weer was niet best. Ook zagen we daar dat er een Gite d’Etape in Vinzier was. Deze stond niet in een gids. We aarzelden even wat we zouden doen, maar uiteindelijk besloten we toch om naar de Gite d’Etape te lopen, die in het centrum van het dorp was. Uiteindelijk bleek dat de juiste beslissing te zijn. Het was niet duur, 20 Euro voor ons tweeën. We waren aanvankelijk de enigen. Later kwam het Franse stel wat we eerder op de dag ontmoet hadden, maar die konden naar hun eigen slaapzaal. We hebben daar eten gekookt, een van onze gedroogde maaltijden die we bij ons hadden. Daarna hebben we daar heerlijk geslapen in ons meegebrachte lakenzakken plus de slaapzak er bovenop.

thonon les bains - vinzier (5)
thonon les bains - vinzier (7)
thonon les bains - vinzier (12)
thonon les bains - vinzier (13)
thonon les bains - vinzier (17)