GR5 Contamines-Montjoie – Refuge de la Croix Bonnehomme (14 km)

Zondag 14 augustus 2016: Contamines-Montjoie – Refuge de la Croix Bonnehomme (14 km)

Op zaterdag 13 augustus zijn we van huis naar Contamines-Montjoie gereden. Aangezien er ook nog enkele flinke files onderweg waren in Zuid Duitsland vanwege een ongeluk en in Zwitserland was het een lange dag rijden. We vertrokken s’ochtends om 6:00 uur en kwamen iets voor 7:00 uur in de avond aan op camping le Pontet, net op tijd voor het eten. Wij hebben daar overnacht in de Gite d’etape. We kregen kip met patat en wat sla blaadjes en een dessert. Het was niet al te veel bijzonders, eigenlijk het minste van alle overnachtingen in refuges die er deze vakantie nog volgden. Na het eten hebben we nog wat buiten gezeten. Om 10:00 uur zijn we gaan slapen. We waren de laatste.

In de ochtend van zondag 14 augustus hebben we ontbeten met stokbrood met jam en koffie. Na ons ontbijt hebben we de spullen in onze rugzakken ingepakt inclusief het nodige eten. Want het zou vier dagen duren voordat we weer in het volgende dorp zijn waar we boodschappen konden doen. De weersvooruitzichten voor de komende vier dagen zijn goed, prima voor een bergtocht. We konden de auto achterlaten op de camping voor 3 euro per nacht.

We vertrokken met prachtig warm zonnig zomerweer. Het was deze dag een flinke klim van ruim 1300 meter en nauwelijks afdalen. We begonnen op 1160 meter en het hoogste punt was 2480 meter. Daarna was het een korte afdaling naar de berghut die op 2440 meter hoogte lag. Er stond ongeveer vijf en een half uur voor de etappe. Wij deden er zes uur en een kwartier over inclusief rustpauzes. Het ging dus heel goed op deze eerste wandeldag.

De etappe begon ongeveer vlak. Na een kort stukje lopen passeerden we een mooie kapel. We zijn even naar binnen geweest. Dat was zeker de moeite waard. Na dit bezoek begonnen we met de klim. Eerst was het flink omhoog, daarna werd het even wat vlakker tot de Romeinse brug, waarna het weer wat steiler werd tot voorbij refuge Nant Borrant. Het was prettig dat we het eerst deel in het bos in de schaduw konden lopen. Na Nant Borrant werd het opener en was behoorlijk warm in de zon. Het gedeelte van Nant Borrant naar refuge La Balme was een gemakkelijk en ook mooi deel van de etappe en ging veel sneller dan de 1:15 minuten die er in het boekje voorstond. We liepen met heel veel anderen, vooral veel wandelaars die een dagtrip maakten. We hadden op de hele GR5 nog nooit zoveel wandelaars bij elkaar gezien.

Bij Refuge La Balme was het tijd voor een kop koffie. We konden hier heerlijk op het terras in de schaduw zitten. Na de koffie werden de paden veel smaller en steiler. We begonnen nu aan het serieuze klimwerk. Na een flinke klim werd het even weer wat vlakker. Daar gingen de meeste dagwandelaars een andere kant op. Waarschijnlijk was een bergmeer hun eindpunt.
Nadat de meeste wandelaars de andere kant opgingen hebben we een plekje gezocht om te zitten voor onze lunch. Het was vlakbij een paal waarop een autosleutel lag die iemand achtergelaten/verloren was. Het was interessant om alle reacties van passanten te horen. Maar iedereen was eerlijk en liet de sleutel liggen.

Na onze lunch kwam de volgende flinke klim naar de Col de Bonnehomme. Het was zo af en toe behoorlijk steenachtig en steil, maar verder niet al te lastig. Op de top van de col hebben we even rustig gezeten om van het uitzicht te genieten en nog wat te eten voor dat we aan onze laatste klim van de dag zouden beginnen. De klim naar de col de la Croix de Bonnehomme was op sommige stukken behoorlijk steenachtig. Op één punt was het even wat lastiger, maar verder viel het erg mee. Boven op de col zagen we de berghut vlakbij liggen.

We waren op de bonnefooi gegaan en hadden een tent bij ons, dus als er geen plaats in de berghut was hadden we altijd een uitwijkmogelijkheid. Maar toen we om 3 uur aankwamen bleken er nog genoeg plaatsen over te zijn. We werden in een grote slaapzaal geplaatst met meer dan 20 bedden, allemaal stapelbedden. Wij moesten boven slapen, want blijkbaar zagen wij er nog jong genoeg uit. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, hebben we een biertje gedronken op een terras. Daar hadden een gezellig gesprek met een jong Frans stel. Zij gingen op een gegeven moment verder om elders een wildkampeer plekje te zoeken. Daarna hebben we nog een heel gesprek gehad met een Amerikaan die de Tour du Mont Blanc liep, zoals de meesten die in de ze berghut overnachtten. Hij was alleen omdat zijn Chinese vrouw, inmiddels wel officieel Amerikaans staatsburger, toch niet zo snel een visum had kunnen krijgen.

Om 5:00 uur in de middag konden we douchen, maar er waren maar vier douches in een berghut met 130 plaatsen die voor het overgrote deel gevuld was. Dus moesten we in de rij staan om op onze beurt te wachten. Om 19:00 was de maaltijd. Het was beter dan de avond ervoor. Ook hier hebben we weer mensen ontmoet. Een van die mensen was een Engelsman die net gepensioneerd was en alleen een stuk van de GR5 liep. We zijn hem in de dagen erna nog een aantal keren tegengekomen. Na het eten zagen we een aantal steenbokken niet al te ver van de berghut. Maar het lukte niet goed om ze op de foto te krijgen vanwege de lage zon. We hebben ook nog even kunnen genieten van de ondergaande zon. Tegen 10 uur in de avond was het tijd voor ons om te gaan slapen. De meesten lagen inmiddels al in bed.

contamines - croix de bonnehomme (3)
contamines - croix de bonnehomme (13)
contamines - croix de bonnehomme (22)
contamines - croix de bonnehomme (32)
contamines - croix de bonnehomme (33)
contamines - croix de bonnehomme (40)