GR5 Villard St Pancrace – Brunissard (14,5 km)

Vrijdag 18 augustus 2017: Villard St Pancrace – Brunissard (14,5 km)

Ondanks het feit dat we met z’n tweeën op de kamer waren hadden we toch een on onrustige nacht. Het eten en drinken viel niet echt goed op onze magen. We hebben niet goed geslapen. Dat kwam slecht uit met name voor Anja, omdat we een stevige etappe in het verschiet hadden, zo’n 1250 meter om hoog en daarna weer 700 meter naar beneden. Om zeven uur hebben we ontbeten en we gingen iets na acht uur weg. Het was weer een hete zonnige dag, maar gelukkig was de zon eerst nog verscholen achter de bergen.

We moesten eerst weer ongeveer een kilometer lopen terug naar de GR5. Dat ging bijna meteen al omhoog het dorp uit. Eerst liepen we nog op een niet al te steile en brede weg. Toen we het dorp een stukje uit waren werden we geleid naar een smal paadje dat vrij steil omhoog ging. We moesten zo’n 300 meter klimmen langs dit pad. Het ging door het bos, maar zo af en toe hadden we een mooi doorkijkje terug in het dal richting Briancon. Hierop volgde een breder pad naar Chalet les Ayes dat maar lichtjes omhoog ging. Zo af en toe kwam er een auto langs en dan moesten we weer even in het stof happen. We konden hier gelukkig wel veel in de schaduw lopen. Dit ging enkele kilometers zo door tot Chalet les Ayes.

In chalet les Ayes passeerde we een klein restaurant. Daar hebben we lekker op het terras onder de parasol gezeten en genoten van een bak koffie en een heerlijk bosbessentaartje.
Toen we daar even zaten kwam er een Engelse vrouw langs, Jenny, die ook de GR5 liep. Ze was inmiddels met pensioen en liep de GR5 alleen. Ze had het plan om in 18 dagen van Briancon naar Menton te lopen. Ze liep dezelfde afstanden per dag dan wij en nam dezelfde rustdag. Daardoor kwamen we elkaar elke dag tegen tot aan het einde van onze wandeltocht dit jaar in St Etienne de Tinee. Ze had ook kampeerspullen bij zich en was evenals wij ook van plan in Brunissard te kamperen. We kwamen haar dan ook aan het einde van de dag weer tegen op de camping.

Vanaf Chalet les Ayes ging het een behoorlijk tijdje steil omhoog nog steeds veel door het bos. Op een hoogte van ongeveer 2000 meter passeerden we een nieuwe refuge die nog niet in het boekje stond. Als we dat geweten hadden, hadden we wellicht onze etappes iets anders ingedeeld. De naam van deze refuge is: Refuge La Yourte des Ayes. Het bevindt zich in een paar tenten. Het ging vanaf dit eerst nog redelijk steil omhoog. Daarna volgde er een wat vlakker stuk. We bereikten de chalets de Vers le Col. Dit was de laatste gelegenheid om even onder ene boom in de schaduw te rusten. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt en hier ook wat gegeten. Het laatste stuk tot de col des Ayes was weer behoorlijk steil. Dat was een aanslag op Anja omdat ze de afgelopen paar nachten niet goed geslapen had. Daarom rusten we geregeld even uit. We waren om twee uur in de middag boven op de col.

We hebben hier even uitgerust en genoten van het schitterende uitzicht. Daarna zijn we begonnen met de afdaling. Het was een pittige afdaling, maar niet heel erg lastig. Onderweg hebben we zo af en toe even gerust. De GR5 liep midden over de camping (over een asfaltweggetje). De plekken zagen er niet al te aantrekkelijk uit, bijna over stenen op de kampeerplaatsjes. Dus we dachten erover om dan toch maar naar de gite d’etape in Brunissard door te lopen. We hebben even gebeld, maar die bleek vol te zitten. Dan toch maar een plekje zoeken op de camping. Uiteindelijk hebben we toch nog een redelijk vlak plekje met gras en zonder stenen gevonden. Het opzetten van de tent ging gemakkelijk. De haringen gingen er zo in. Dat was een meevaller. We hadden geen zin om ons te douchen.

Daarna hebben we in het restaurant van de camping wat gegeten. Dat restaurant becond zich in een grote tent. We hebben daar iets kouds gegeten, vlees, kaas en brood. We hoefden onze gedroogde Adventure maaltijden nog niet aan te spreken. Net tijdens het eten kwamen er een paar flinke buien over. We hadden dus weer geluk dat we precies op dat moment binnen zaten. Ook ’s nachts kwamen er nog een paar buien. Iets na negen uur werd het donker en zijn we gaan slapen.