GR5 Chapelle d’Abondance – Col de Bassachaux (15 km)

Zondag 3 juli 2016: Chapelle d’Abondance – Col de Bassachaux (15 km)

Op zaterdag 2 juli werden we s’ochtends vroeg om een uur of zes gewekt door een zware onweersbui. Die zorgde ervoor dat het alarm afging en deze bleef maar doorgaan. Uiteindelijk hebben we de beheerders uit bed gebeld om het alarm uit te schakelen. Op een gegeven moment werd het onweer wel minder maar de regen bleef nog lang doorgaan. Daarom besloten we om een rustdag te nemen en uit te slapen. We hebben s’ochtends ontbeten en een kaartspelletje gedaan. In de middag werd het droger en hebben we nog een klein rondje door het dorp en langs de rivier gedaan.

In de avond hebben we met nog drie andere Franse gasten gegeten in de Gite d’Etape. Deze gasten hadden een lange wandeling in de regen gemaakt vanaf St Gingolph naar Chapelle d’Abondance. Er waren twee vriendinnen die samen in 15 dagen naar Modane wilden lopen en ze hadden alle overnachtingen al gereserveerd. Wij doen dat niet omdat we de vrijheid willen hebben om niet te lopen als het slecht weer is of onze etappes aan te passen als we even rust willen nemen. Aangezien we kampeerspullen meedragen kunnen we ons deze vrijheid veroorloven.

De volgende ochtend werden we gewekt met zon, wat het begin was van een periode van maar liefst negen dagen prachtig weer! We hebben om half 8 ontbeten, onze spullen ingepakt en even boodschappen gedaan en zijn daarna vertrokken voor een etappe waar zes uur en twintig minuten voor stond (ongeveer 1300 meter stijgen en 500 meter dalen).

Het was een ideale wandeldag, zeer zonnig en een temperatuur van ruim 20 graden. We liepen eerst een hal uurtje langs een riviertje. Daarna begon een lange klim naar de Col des Mattes (meer dan 900 meter omhoog). Het was nog erg nat van de regen van de vorige dag en soms behoorlijk glibberig. Af en toe moesten we even door modder lopen. Verder was het een goed maar soms wel erg steil pad. Er waren nog andere wandelaars onderweg, allemaal Fransen, die we meerdere keren ontmoetten. Op een prachtig plekje bij het “Chalet des Crottes” hebben we een broodje gegeten. Tot dat punt was het voornamelijk bos, maar dat begon daarna te veranderen in mooie alpenweiden. Net voor de top moesten we het eerste sneeuwveld oversteken (nog onder de 2000 meter hoogte). Dat beloofde wat voor de komende dagen als we nog enkele honderden meters hoger zullen komen.

Op de top hebben we even gezeten om van het prachtige uitzicht te genieten! We konden in de verte nog iets zien van het meer van Geneve en de Jura. En de andere kant op keken we naar nog hogere bergen met nog veel sneeuw. Na onze rustpauze liepen we door de alpenweiden naar beneden. Eerst was het gemakkelijk, maar soms was het even behoorlijk steil. Aan het einde van de afdaling bereikten we een bredere weg. We dachten dat het daar gemakkelijker lopen zou worden. Maar dat viel zwaar tegen, want het ging meteen weer flink omhoog. Na de top ging het meteen weer naar beneden naar de “Chalets de Lenvelay”. Vanaf dit punt volgden er een paar gemakkelijke kilometers tot de laatste klim naar de Col de Bassachaux.

We wisten dat de refuge hier gesloten was, maar dat we hier wel konden eten en onze tent konden opzetten. Degenen die niet wild wilden kamperen moesten nog bijna twee uur verder lopen naar de Refuge de Chesery of ze moesten een tussenstop inlassen bij de “Chalets de Trebentaz”, niet al te ver van de Col des Mattes. Wij hadden een prachtige vlakke plek met gras waar we onze tent konden opzetten en het weer was ideaal om een nachtje te bivakeren op een hoogte van 1800 meter met prachtig uitzicht.

Toen we aankwamen hebben we eerst op een terras in de zon een biertje gedronken. Daar ontmoetten we weer dezelfde Fransman die we ook bij de vorige overnachtingsplaats ontmoet hadden. Hij had ook een tent in zijn rugzak. Om een uur of half zeven hebben we wat gegeten op het terras bij het restaurant. Daarna hebben we onze tent opgezet. Toen de zon achter de bergen verdween ging de temperatuur rap onderuit, maar gelukkig hadden we warme slaapzakken en thermokleding bij ons, zodat we heerlijk warm konden slapen.

abondance - bassachaux (2)
abondance - bassachaux (6)
abondance - bassachaux (11)
abondance - bassachaux (18)
abondance - bassachaux (20)
abondance - bassachaux (26)