GR5 Brevent – Les Houches (10 km)

Zondag 10 juli 2016: Le Brevent – Les Houches (10 km)

We hebben deze etappe in omgekeerde richting gelopen. In plaats van af te dalen van de col de Brevent hebben we besloten om vanuit Les Houches naar de Brevent te klimmen en dan de kabelbaan naar beneden te nemen. De reden was dat Anja nogal moeite heeft met lange steile afdalingen. Dit was een stevige klim van meer dan 1500 meter!

Aangezien het een zeer warme dag werd van ruim 30 graden in Chamonix, besloten we om heel vroeg te vertrekken. Al om 6:30 vertrokken we vanaf het hotel. Het lag maar enkele honderden meters vanaf het begin van de klim. We staken de rivier over en de ochtend nevel hing nog boven het koude water. Volgens de borden was het 3:45 minuten lopen naar Refuge Bel-Achat en ruim 5 uur naar de top van de Brevent. De eerste kilometer van de klim viel nog wel mee en ging over asfalt. Maar al snel daarna werd het steiler. We passeerden het statue Christ-Roi, een indrukwekkend groot beeld. Daarna ging het nog geruime tijd door het bos zodat we de zon in het eerste gedeelte nauwelijks zagen.

Nadat we boven de laatste parkeerplaats langs liepen werd het nog wat steiler en soms liep je even over een smal rotspad vlak langs de ravijnen. Op deze plaatsen waren er railings en/of kettingen aangelegd, waar je je aan kon vasthouden. Dat maakte de route uiteindelijk behoorlijk veilig. Naarmate we hoger kwamen werd het terrein steeds opener en konden we enorm genieten van de prachtige uitzichten over de Mont Blanc, die helemaal helder was.
Het was hier zeer druk met wandelaars. Velen volgden ons voorbeeld en gingen omhoog. Ook kwamen we regelmatige wandelaars tegen die in een hut overnacht hadden. Het laatste stuk naar de refuge Bel-Lachat was behoorlijk steil, maar toch heel veilig en goed te doen.

We kwamen om 11:00 uur bij de refuge aan op een hoogte van 2136 meter. We hebben daar heerlijk op het terras gezeten onder de parasol en een grote bak koffie gedronken. Ja ook op deze hoogte wilde je graag onder de parasol zitten. We hadden vanaf dit punt een werkelijk schitterend uitzicht over de Mont Blanc. Het was in het dal heel druk met deltavliegers.

Daarna vertrokken we voor het laatste stuk naar le Brevent. We hebben hier alle tijd voor genomen om te genieten van de unieke ruige natuur en fraaie uitzichten. Zo af en toe passeerden we nog een klein sneeuwveldje, maar dat viel verder alleszins mee. Vanaf ons pad hadden we ook een fraai uitzicht over het Lac Brevent. Toen we rond 13:00 boven aankwamen hebben we nog een hele tijd boven gezeten om van de uitzichten te genieten,
Daarna zijn we met de kabelbaan naar beneden gegaan. Dat ging allesbehalve vlekkeloos. De cabine stopte onderweg meerdere malen heel plotseling. Dat zorgde voor flinke schommelingen, wat niet prettig was. Na een overstap in Planpraz gingen we via een andere kabelbaan verder naar beneden naar Chamonix. Daar zijn we naar het station gelopen. De trein bleek voorlopig niet te gaan, daarom besloten we om dan maar de bus te nemen terug naar het hotel in Les Houches.

Nadat we ons gedoucht hadden, zijn we naar de supermarkt geweest om eten voor de volgende ochtend en middag in te slaan. We besloten om bij het hotel te eten, maar dat bleek achteraf niet zo’n goed idee. De service was op deze avond bijzonder slecht door gebrek aan personeel. Het duurde meer dan een uur voordat we ons voorgerecht kregen, wat natuurlijk volkomen onacceptabel is. De maaltijd duurde zolang dat de receptie van het hotel al officieel gesloten was. We wilden deze avond nog afrekenen omdat we de volgende ochtend vroeg wilden vertrekken. Het hotelpersoneel begreep wel dat ze ons nog ten dienste moesten zijn ondanks het feit dat de receptie officieel al gesloten was.

le brevent - les houches (1)
le brevent - les houches (11)
le brevent - les houches (12)
le brevent - les houches (22)
le brevent - les houches (31)
le brevent - les houches (37)