GR5 Refuge d’Entre Deux Eaux – Refuge d’Arpont (12 km)

vorige GR5volgende
vorige GR55

Maandag 22 augustus 2016: Refuge d’Entre Deux Eaux – Refuge d’Arpont (12 km)

Na de lange etappe van de vorige dag hadden we deze dag een niet al te lange etappe. Het was eerst de bedoeling om rond zeven uur te ontbijten. Maar wij waren net als alle anderen heel laat wakker, pas om 8:00 uur. Het was nog koud maar een prachtige strak blauwe lucht. We hebben verder de hele dag geen enkel wolkje gezien. Dat was heel bijzonder. Het was ook een stuk warmer dan de dag ervoor, kortom een perfecte wandeldag. We hebben gezamenlijk ontbeten, de spullen ingepakt en zijn om half tien vertrokken. Omdat er maar ruim vier uur voor de etappe stond en het toch de hele dag mooi weer zou zijn, hebben we heel rustig aangedaan. We waren uiteindelijk tegen half vijf op de plaats van bestemming.

Vanaf de refuge ging het eerst nog iets naar beneden, naar het einde van de weg die vanuit het dal van Termignon kwam. We zagen dat er daar een bus stopte, dus blijkbaar was het mogelijk om vanuit Termignon met de bus op dit punt te komen. Vanaf dat punt moesten we flink klimmen door een alpenweide. Het was verder niet lastig. Nadat we eerst zo’n kleine 400 meter omhoog geklommen hadden, kwamen we op een vrij vlak stuk. Het was hier een schitterend berglandschap, wijdse uitzichten over de bergen en een aantal gletsjers. Ook kwamen we langs een paar heel mooi gelegen meertjes, kortom een perfecte plaats voor een uitgebreide lunch stop. Daar dachten meer mensen zo over, want er waren hier heel wat wandelaars die hetzelfde deden.

Daarna bleven we nog een stuk op ongeveer dezelfde hoogte lopen, soms even wat omhoog en daarna weer naar beneden. Daar zaten best enkele steilere stukjes tussen. Het werd hier ook rotsachtiger, wat er voor zorgde dat we minder snel opschoten, maar dat was geen enkele probleem want we hadden alle tijd. Na het oversteken van een van de riviertjes moesten we het pad vinden door een wel zeer rotsachtig stuk. Er waren allemaal kleine torentjes van stenen die ons een weg wezen om al klauterend door deze rotspartijen heen te komen.

Na deze hindernis volgde eerst weer een wat gemakkelijker stuk. Echter de laatste anderhalve kilometer waren niet zo gemakkelijk om te lopen, naar beneden over een zeer rotsachtig pad met vele afstapjes. Dat was voor Anja nogal lastig en dat was wel wat erger geworden vanwege de val van een paar dagen geleden. Ze was daarom blij toen we er ineens waren, want de berghut was pas een paar honderd meter voor het einde van de etappe te zien.

Het was een zeer moderne berghut met veel kamers, die een paar jaar geleden opnieuw gebouwd was met subsidiegelden. Wij sliepen in een kamer met tien bedden. Wij waren de eersten, dus konden wij een bed uitkiezen. Uiteindelijk kwam onze slaapkamer helemaal vol.
We moesten even in de rij staan voor de douche, want er waren maar een paar douchecellen voor een berghut met bijna honderd slaapplaatsen. Daarna hebben we heerlijk op het zonnige terras gezeten met prachtig uitzicht. Daar hadden we ook nog gesprekken met andere wandelaars, onder andere met een jonge Nederlands man die met een tentje liep en bij deze berghut bivakkeerde. Even voor het eten ging de zon achter de bergen. Toen was het meteen koud en tijd om naar binnen te gaan. We kregen een typisch berghut maaltijd voorgezet, maar deze keer wel met kaas en een toetje. We gingen om half tien naar bed. Daarmee waren we de laatste in onze kamer die gingen slapen.