GR5 Saint Dalmas de Valdeblore – Col d’Andrion (14,5 km)

Zaterdag 25 augustus 2018: GR5 Saint Dalmas de Valdeblore – Col d’Andrion (14,5 km)

We hebben goed geslapen in de tent. We zijn even voor zeven uur opgestaan en hebben ontbeten op de overdekte plek. We hebben afscheid genomen van Jenny die een andere route koos naar de Middellandse zee, via de GR52 naar Menton. Ook namen we afscheid van het Nederlandse gezin, die van plan waren om in één dag naar Utelle te lopen, wat voor ons te ver zou zijn. Later hoorden we in Aspremont dat dit Nederlands gezin in twee dagen al in Aspremont was aangekomen, hetgeen betekende dat het hen gelukt was om het lange stuk van Saint Dalmas de Valdeblore naar Utelle van 27,5 km in één keer te lopen. Wij hadden een tent bij ons en hadden besloten om in de buurt van Col d’Andrion een plekje te zoeken om te bivakkeren, dus we hadden wat meer tijd.

We hadden daarom wat minder haast en waren om kwart over acht klaar voor vertrek. We hadden deze ochtend geluk, want de tent was kurkdroog. Het was in de ochtend nevelig met vrij veel wolken en niet warm meer. We liepen eerst weer naar het centrum. We kwamen langs de warme bakker en konden de verleiding niet weerstaan om hier nog een paar lekkere broodjes te kopen.

Nadat we het dorp Saint Dalmas de Valdeblore verlieten, kregen we meteen een heel steil pad voor onze kiezen. We waren al snel een heel stuk boven Saint Dalmas de Valdeblore en keken er mooi op terug. Het laatste stuk naar de col du Varaire was minder steil en liep langs een balkonpad. Inmiddels hadden we al zo’n 450 meter geklommen. Van deze eerste col moesten we nog zo’n 200 meter klimmen naar de tweede col, col des deux Caïres. Het eerste stuk van deze klim was vrij vlak, pas een klein stukje voor de top werd het nog even steil.

Hierna volgde een afwisselend pad door een vrij open gebied naar la beisse de la Combe. We liepen steeds vrij dicht bij de kam van de berg, soms een stukje er onder, soms er even op. Het pad ging hier nog behoorlijk op en neer. Soms was het een vrij breed pad over een vlakkere alpenweide, maar vaker was het een smal balkonpad langs de afgrond, soms was het graspad en soms waren er erg veel stenen. We zagen hier helaas niet veel vanwege de mist van de wolken.

Een heel stuk verder gingen we naar beneden naar les Granges. Hier kwamen we weer onder de wolken. Er waren een aantal vrij steile afsnijpaadjes tussen de lussen van een bredere bosweg. Wat verder naar beneden moesten we verder langs de brede langzaam dalende bosweg met nog enkele haarspeldbochten. Het gehucht les Granges lag er behoorlijk verlaten bij. Slechts een paar huizen waren bewoond. We kwamen hier op een asfaltweggetje.

Het laatste stuk van les Granges naar de col d’Andrion was over deze vrij vlakke stille asfaltweg. De lucht was af en toe behoorlijk dreigend, maar we kregen niet meer dan een paar regendruppels en viel het ook deze keer weer mee. Even na les Granges kwamen we langs de bron waar overvloedig water uitkwam. Dit is het enige watertappunt tussen Saint Dalmas de Valdeblore en Utelle! Dit wisten we van te voren. We hadden er daarom voor gezorgd dat we nog een extra waterzak bij ons hadden. We waren er niet zeker van of dit water goed drinkbaar was. Daarom hebben we het water even gezuiverd met onze waterzuiveraar, een ultraviolette waterzuiveringslamp.

Daarna liepen we bepakt en bezakt met water naar de col d’Andrion, nog ruim twee kilometer voorbij de waterbron. Hier zou volgens de verslagen een wildkampeerplekje moeten zijn. We zagen wel een paar plaatsen direct aan de weg, maar daar wilden we niet gaan staan Gijs is in de directe omgeving van de col gaan zoeken. Uiteindelijk vond hij een perfect plekje om te kamperen. Eerst ruim 100 meter naar beneden vanaf de col over de weg, dan een bospad in dat een kleine 100 meter het bos inging. Aan het einde van dit pad was een prachtig vlakke plek zonder stenen waar de tent prima kon staan. En we waren vanaf de weg niet zichtbaar. Dat was maar beter omdat er toch heel af en toe een auto langs kwam.

We hebben de tent hier opgezet, een gedroogde maaltijd, Adventure food, klaargemaakt, afgewassen en daarna verder rustig aangedaan. Het was nogal koud. We zijn daarom maar heel vroeg gaan slapen.