GR5 Val d’Isère – Bonneval sur Arc (14,5 km)

Woensdag 15 augustus 2018: GR5 Val d’Isère – Bonneval sur Arc (14,5 km)

Aangezien we de nacht ervoor heel lang en goed geslapen hadden en voor het eerst weer in de tent sliepen, sliepen we deze nacht wat minder. De volgende ochtend was het heel fris, maar wel mooi zonnig weer. Vanwege de kou gingen we weer naar de grote tent voor ons ontbijt. Daarna vertrokken we om 8:30 vanaf de camping. Na ons nog even bij het kapelletje ingesmeerd te hebben met zonnebrandmiddel begonnen we aan onze klim naar de Col de l’Iseran. In het begin van de klim ging het behoorlijk stijl omhoog, maar het was verder niet lastig. Het ging eerst door het bos, later kwamen we boven de boomgrens. Na zo’n kleine 500 meter geklommen te hebben kwamen we bij de weg die ook naar dezelfde col ging. Het was hier druk met wielrenners, motorrijders en auto’s. Iedereen genoot van de prachtige vrije dag.

We staken de weg over en vervolgde ons pad door prachtige alpenweiden met nog veel bloeiende planten. Het was hier niet zo stijl meer en prachtig om te wandelen. Zo rond het middaguur bereikten we de top van de Col de l’Iseran, het hoogste punt van de GR5. We wilden hier graag samen op de foto en één van de wielrenners wilde ons wel even op de foto zetten. Er stonden bij het restaurant heerlijke ligstoelen in de zon, die nog vrij waren, een heerlijk plekje om even een rustpauze te nemen. We hebben daar een heerlijk bakje koffie met een lekkere koek genomen om even te vieren dat we het hoogste punt van de GR5 bereikt hadden.

Wat een pech Anja’s gesp van de rugzak bij de heupen was kapot. Wat nu, Anja kon de rugzak ook niet op de schouders dragen. Gijs had nog een paar touwtjes meegenomen en zo de rugzak provisorisch gemaakt. Later op de dag vonden we nog een betere methode, zodat Anja de gesp bij de heup toch weer strak kon aantrekken.

Het eerste stuk afdaling naar de passerelle des Illards was wel behoorlijk steil maar toch weer niet heel lastig. Hier was nog opvallend veel sneeuw te zien met nog grote sneeuwvelden boven de rivier. Sommige liepen daarover. Aangezien het eronder hol was vonden wij dit totaal onverantwoord. Bij het tweede stuk van de afdaling was het lastig om weer op het pad te komen vanwege de sneeuw en even verder zagen we kettingen langs de route een heel stukje beneden ons. Wij besloten daarom dit stuk om te lopen via de weg. Het was wel een behoorlijk stuk om en ook nog druk met verkeer, dus niet prettig lopen.

Na zo’n 4 kilometer lopen langs de D902 kwamen we weer op de route. Hier gingen we een weiland in langs een stroompje op. We moesten langs een groep heel nieuwsgierige koeien, die ook nog eens achterna zaten. Iets verder gingen we weer onder een afrastering door. Dat was een mooi plekje voor een korte rustpauze. Er waren hier heel wat wandelaars die langs kwamen. Na onze rustpauze ging het verder naar beneden, eerst nog heel gemakkelijk min of meer langs de rivier op door een mooi dal.

Op een gegeven moment verlieten we de GR5 richting Bonneval sur Arc, eerst nog op een onverhard pad en dan ongeveer een kilometer langs de D902. Hierna volgde een behoorlijke steil afdaling naar Bonneval sur Arc, wat wel wat veel was voor Anja’s voeten. We vroegen ons af of het probleem van de zere voeten aan de schoenen lag. Uiteindelijk kwamen we aan in Bonneval sur Arc, waar we een reservering gemaakt hadden voor de Refuge in het dorp. We moesten een nummer opbellen voor een code om zo de refuge in te komen omdat deze onbemand was. Dat koste wel wat moeite vanwege ons Frans en de kwaliteit van de mobiele lijn om dit nummer goed te verstaan. Uiteindelijk gelukte het ons om binnen te komen.

Er was een keuken, die niet bepaald schoon was. Dus hebben we onze eigen gasstel en pannetjes maar gebruikt om ons eten te bereiden. We hadden eerst nog wat gekocht bij de plaatselijke supermarkt vlakbij de refuge. Er was nog een andere gast, een jonge vrouw. We waren slechts met z’n drieën, terwijl er plaats was voor 18 personen. Zij vertelde dat het waarschijnlijk heel lastig was om bij chalet des Roches een rivier over te steken, omdat er nog sneeuw lag en de brug weggeslagen zou zijn. Ze adviseerde ons om de volgende dag de alternatieve route door het dal, de GR5E, naar Bessans te nemen. Wij bedankten haar voor de informatie en zeiden dat we daar een nachtje over zouden slapen.