GR5 Tignes le Lac – Val d’Isère (10 km)

Dinsdag 14 augustus 2018: GR5 Tignes le Lac – Val d’Isère (10 km)

Op zondag 12 augustus hebben we vanaf huis tot vlakbij Modane gereden. Daar hebben we overnacht. We waren eerst van plan om in Modane te kamperen, maar vanwege de weersvooruitzichten met code oranje besloten we om in een hotel te overnachten. Het viel uiteindelijk allemaal erg mee. OP maandag 13 augustus zijn we naar het station van Modane gereden. Daar hebben we de auto vlakbij het station geparkeerd. Schuin tegenover het station gingen we even een bruggetje over naar een parkeerplaats waar nog voldoende plaatsen vrij waren. Vanaf Modane zijn we met de trein en de bus naar Tignes le Lac gereisd. We kwamen daar om 3 uur in de middag aan. We hebben die middag tussen de regenbuien door nog wat rond gekeken in Tignes le Lac. s’ Avonds hebben we een pizza gegeten.

Na een lange goede nachtrust en een stevig ontbijt, veel uitgebreider dan gebruikelijk in Frankrijk, waren we klaar om met het laatste stuk van de GR5 te beginnen. We vertrokken met een zonnetje. We hebben de GR5 weer opgezocht. De route was enigszins verstoord vanwege de vele bouw activiteiten. We zijn onder een afzettingslint door gekropen en zijn even door het gras gelopen om de verbouwing heen. We bereikten al snel de officiële route. Het werd steeds meer bewolkt en begon licht te regenen, maar het was niet echt nodig om onze regenpakken aan te trekken. De natuur was prachtig groen met nog veel bloeiende planten. Dit was in schril contrast met de droogte van 2017. Deze bloeiende planten staken heel mooi af tegen de grijze luchten en wolken die tot beneden ons zaten.

We moesten eerst zo’n 200 meter omhoog naar de pas de la Tovière. Deze klim was niet lastig. Na deze pas volgde er een vrij vlak stuk. Het was eerst nog steenachtig. Even later volgde er prachtige paden door alpenweiden. Inmiddels was het weer droog en begon de zon af en toe door te komen. Op een geven moment begon het wat meer naar beneden te gaan. Hier was het uitkijken geblazen elke keer als we het mountainbike pad weer overstaken. We zagen hier vele mountainbikers die zich soms met grote snelheden naar beneden storten. Op de mountainbike paden bevonden zich ook een aantal schansen. We wilden graag eens zien hoe een mountainbiker hier over zou springen. Maar helaas de mountainbikers gunden ons deze pret niet en ontweken de schansen.

Een stukje voor Val d’Isère begon het sterker naar beneden te gaan. We hebben daar op een vlakker stukje op een ski helling voor een korte rust. We hadden hier een prachtig uitzicht op Val d’Isère en de achter liggende bergen. Na door het bos een stuk flink naar beneden te zijn gelopen, kwamen we door een prachtige kloof. Het was hier wel wat klauteren geblazen maar geen echt probleem. Opnieuw kwamen we op een mooi stukje op de ski-helling, een prima plek voor onze lunchpauze in de zon. Ook hier hadden we weer een prachtig uitzicht.

Na onze lunch gingen we verder naar beneden over een steenachtig bochtig pad. Niet veel later bereikten we de rivier. Vanaf hier liepen we langs de rivier op richting naar Val d’Isère. We volgde de route zoals die op het kaartje beschreven was. Op een gegeven moment waren wit rood kwijt. Achteraf bleek dat de route iets verlegt en ingekort was en dichter bij het centrum langs ging. Toen we op het zuidwestelijk puntje van Val d’Isère aankwamen en de route volgens het kaartje weer richting het centrum ging, zag Anja een kerkje die ze even wilde bezichtigen. En wat bleek, deze ingeving bracht ons weer op de GR5.

Na het bezoekje aan de kerk zijn we verder naar de camping gelopen. Daar hadden we een mooi veldje voor ons zelf. We hebben de vlakste plek uitgezocht voor onze tent. Nadat we de tent opgezet hadden, hebben we ons gedoucht en boodschappen gedaan in de supermarkt niet ver vanaf de camping. Er was elders op de camping een grote tent opgezet waar je kon zitten en waar we ons eten konden bereiden en daarna een spelletje konden doen. Dat was heel prettig omdat het echt koud werd en daarbij ook nog af en toe regende. Deze tent was speciaal opgezet voor kampeerders met kleine lichtgewicht tenten.