Levens – Aspremont (9 km)

Dinsdag 28 augustus 2018: Levens – Aspremont (9 km)

Na een uitstekende nacht op een prima bed stond er om acht uur al een heerlijk ontbijt voor ons klaar op een zonnig terras. Het was uitstekend verzorgd door een zeer vriendelijke gastheer. We krijgen meteen al een echt mediterraan gevoel. Na ons ontbijt hebben we de spullen verder ingepakt en waren we om negen uur klaar voor ons vertrek. We leverden de sleutel weer in en de gastheer begeleidde ons naar de weg en wees ons waar de GR5 deze weg weer verliet.

Dit werd de eerste dag echt afkicken van de GR5. Het was een korte wandeling, niet al te veel klimmen, weinig lastige stukken en opnieuw een verblijf met zwembad en daarbij zonnig en bijna dertig graden. Wat wil je nog meer. We liepen nog even over de asfaltweg om daarna weer over een onverhard pad de heuvels in te gaan. Er was even een korte stevig klim. We konden nog even terugkijken op Levens. Daarna was het even wat vlakker gevolgd door een afdaling. Deze was nog even steil en steenachtig om ons te laten voelen dat we nog steeds op de GR5 liepen.

Bij Sainte-Claire kwamen we weer op een vrij vlakke asfaltweg, die zo’n kleine kilometer konden volgen. Er stonden hier een aantal prachtige huizen. Op een gegeven moment gingen we weer een onverhard pad op. Deze ging eerst nog langzaam omhoog. Wat verder werd het wat steiler, maar niet echt lastig totdat we in totaal zo’n kleine 300 meter geklommen waren. Een stukje voor het hoogste punt liepen we op een vrij steil stijgend pad waar we een prima uitzicht hadden over de plaatsje om ons heen. Waar wij liepen was het woest, maar rondom ons waren er een flink aantal kleinere en grotere plaatsen met heel veel mooie villa’s. Wij hebben hier even gerust en wat gegeten om zo van het uitzicht te genieten.

Even verder passeerden we Mont Cima aan de oostkant. We gingen niet helemaal omhoog tot de top. Op het hoogste punt zagen we de Middellandse zee weer. Die was nu al een heel stuk dichter bij. Het was behoorlijk warm en we hadden alle tijd. We namen daarom regelmatig een rustpauze in de schaduw. Na het hoogste punt ging het licht op en neer op een vrij gemakkelijk pad. Op het laatst was er nog een afdaling naar Aspremont. Deze was af en toe even behoorlijk steil en steenachtig, maar niet lang.

Een stukje voordat we bij het eindpunt waren hebben we in een schaduwplekje nog uitgebreid gerust en nog wat gegeten. Daarna waren we nog steeds veel te vroeg voor onze overnachtingsplaats in de hostellerie. We hebben in Aspremont nog meer dan een uur op een pleintje in de schaduw gezeten voordat we om drie uur in konden checken. Daarna hebben we eerst gedoucht en daarna in het zwembad van de hostellerie gezwommen. Gijs heeft daardoor twee keer in zoet water kunnen oefenen om kopje onder te gaan en zal er nu de volgende dag toch echt aan moeten geloven.

Na het zwemmen hebben we nog door het oude centrum van Aspremont gelopen. We moesten hiervoor eerst nog een lange trap op. Dat was zeker de moeite waard. Het was een echt schilderachtig stadje met hele smalle straatjes en oude gebouwen, waar de auto’s bijna nergens bij konden komen. We zouden een ieder aanraden om zo’n bezoekje zeker niet over te slaan. Op de terugweg hebben we bij een klein supermarktje nog wat fruit gekocht voor de volgende dag. Daarna hebben we s’ avonds bij de hostellerie gegeten.