Rente – Gonzar (25,5 km)

Vrijdag 4 oktober 2019: Rente – Gonzar (25,5 km)

In Rente sliepen we in een heel stille omgeving, maar we hoorden de regen zachtjes tikken. Zo rond een uur of zeven zijn we opgestaan en hebben we ontbeten van onze eigen proviand. Om acht uur vertrokken we en het was nog bijna helemaal donker. We konden eerst nauwelijks voldoende zien, met name als we onder de bomen liepen. Gelukkig was het net droog geworden. Het zou die dag verder droog blijven op een paar miezerspetters na. In de middag kwam de zon ook nog door en werd het zo’n twintig graden, kortom perfect wandelweer.

Het was meteen al heel druk met wandelaars. Je kon duidelijk zien dat het hier weer een stuk drukker was met pelgrims. Het was ook opvallend dat we heel wat pelgrims zagen met een hele nieuwe uitrusting, terwijl je aan onze uitrusting kunt zien dat deze al heel wat hat doorgemaakt. Tot aan Portomarin hadden we een mooie afwisselende route.

Onderweg op een heel stil plekje in het bos kwamen we drie mannen en vrouwen tegen die een handtekening vroegen voor gehandicapte kinderen in Santiago de Compostela. Toen ze hun formulieren lieten zien bleek dat ze ook verwachten dat je een gift gaf voor dit doel. Wij vertrouwden dit niet helemaal en liepen daarom meteen door. Gelukkig waren er ook nog andere pelgrims in onze omgeving. Iets verder op zagen we nog drie mannen en vrouwen aankomen die deze groep ging versterken. We hoorden later dat er waarschuwingen in de krant stonden over dit soort praktijken en dat het wel eens een roversbende zou kunnen zijn.

Nadat we ruim zes kilometer gelopen hadden namen we ons tweede ontbijt in een restaurant onderweg inclusief koffie voor nieuwe energie en om echt goed wakker te worden. Even later kwamen we Greg en Liz weer tegen, het Amerikaans stel uit San Diego. Dat was bij het 100 km punt. Hier moesten we op de foto. Voor ons begon hier de intocht in Santiago de Compostela, terwijl anderen nog maar net begonnen waren.

We liepen nog een paar kilometer samen met Greg en Liz. Ze vertelden dat Liz vanaf hier alles ging lopen, omdat ze in ieder geval de laatste honderd kilometer helemaal wilden lopen. Tot nog toe deed Liz altijd een deel van de etappe per taxi. Eén keer had ze een stuk van de etappe op een paard gedaan. Daarom zouden ze vanaf hier kortere etappes gaan lopen en zou dit de laatste keer zijn dat we hun zagen.

Net voor Portomarin moesten we een keuze maken tussen de officiële route en een iets kortere route over de weg. Zoals we gewoon zijn liepen wij de officiële route en dat hebben we geweten. Net voordat we bij de rivier kwamen was er een echt lastige afdaling over een zeer steenachtig pad met soms flinke stappen naar beneden. Op een gegeven moment was het meer klauteren dan wandelen.

In Portomarin hebben we in een restaurant geluncht met sandwich en patat. Vanaf dit punt hadden we nog acht kilometer voor de boeg. Het werd heel stil met pelgrims. De meesten overnachtten in Portomarin, want dat was tenslotte een officiële etappe plaats. Na Portomorin gingen we al vrij snel het bos in. Daar kregen we nog een behoorlijk lange maar gelukkig niet al te steile klim voor onze kiezen.

Op een gegeven moment kwamen we weer bij een wat drukkere weg. Gedurende het laatste deel van de etappe liepen we meest over een pad dat langs deze weg liep. Wij overnachtten in een hele nieuwe hosteria, die lang niet vol was. Ook hier hadden we de luxe van een eigen kamer met badkamer, maar het was deze keer wel een kleine kamer. We ontmoetten hier weer Cat en Pack, de twee wandelmaatjes uit de Verenigde Staten, die we eerder in Samos ontmoet hadden.

In de avond hebben we in het hosteria een warme maaltijd gegeten. Verder hebben we het rustig aangedaan. Ook positief was dat het op deze dag beter ging met Anja’s linker voet ondanks de lange afstand van ruim 25 km over een heuvelachtige route. Na deze dag zouden we niet zulke lange etappes meer hebben. Omdat we op dit moment het vertrouwen hadden dat het ook met de laatste vier etappes goed zou komen, hebben we de terugvlucht naar Nederland geboekt op donderdag 10 oktober. Dat zou ons nog één vrije dag in Santiago de Compostela geven die we dan konden gebruiken voor het afhalen van de compostela en het bekijken van de stad.