Burgos rustdag

Zaterdag 14 september 2019: Burgos rustdag

Na een heerlijke lange nacht op een prima bed waren we weer goed uitgerust. In de ochtend hebben we in ons hotel van Burgos genoten van een uitgebreid ontbijt buffet. Daarna hebben we een paar boodschappen gedaan in een supermarkt.

Even voor de middag zijn we naar de kathedraal gelopen. Dat deden we via de Camino Frances vanaf de oostkant van het centrum. We kwamen eerst langs de Iglesia de San Lesmes aan de oostkant van het centrum. Daar zijn we eerst een tijdje naar binnengegaan. Dit was al een bijzonder mooie oude kerk.

Na dit bezoek zijn we door het oude centrum verder gelopen naar de kathedraal. We kwamen tegen twaalf uur langs een publieke herberg, waar al een hele lange rij pelgrims te wachten stond voor een overnachtingsplek. Des te meer werd het ons nog eens duidelijk dat wij niet moesten proberen om op de bonnefooi naar publieke herbergen te gaan. Wij zouden hier namelijk nooit om twaalf uur al geweest zijn.

Al van buiten was de pracht en praal van de grote kathedraal van Burgos zichtbaar. We kwamen van de achterkant, dat is de weg boven langs de kathedraal. We zagen een rode loper naar de ingang van het gebouw liggen. Het was voor ons bijzonder om over de rode loper de kathedraal binnen te lopen. We kwamen hier terecht in het voorportaal van twee grote kapellen en niet het hoofdschip. In die twee kapellen waren op dit moment twee huwelijksdiensten bezig, vandaar de rode loper….

We zijn toen maar weer naar buiten gelopen over de rode loper en zagen om de hoek de andere ingang voor bezoekers van de kerk. Je moest wel toegang betalen om de kathedraal te bezichtigen. We kregen een koptelefoon mee om zo te luisteren naar de uitleg over de bijzonderheden van de kathedraal. We hebben heel veel foto’s gemaakt om de herinnering vast te leggen, maar om de pracht en praal te zien moet je het toch echt met eigen ogen bewonderen.

De kathedraal in Burgos is gebouwd in de periode van 1200 tot 1600. Het is de kathedraal met veruit de meeste en meest bijzonder kunstwerken van alle kerken langs de Camino. Het laat zien hoe rijk de kerken waren in vroegere eeuwen door onder andere aflaten en erfenissen. Dat brengt je soms aan het denken, maar neemt niet weg dat de kunst die je in deze kerk ziet werkelijk schitterend is. Voor een pelgrim is dit toch wel een plek die je zeker moet bezoeken.

Naast het hoofdschip waren er een groot aantal prachtige kapellen. Die waren in de periode van 1200 tot 1600 gebouwd onder leiding van beroemde kunstenaars uit Spanje, maar ook uit het buitenland. Werkelijk door de hele kerk heen waren er overal de prachtigste kunstwerken. Ook de plafonds waren werkelijk schitterend. In het koor hebben we al de houtsnijwerken van de individuele zitplaatsen bewonderd. Elke zitplaats was anders en onvoorstelbaar mooi.

We hebben zeker twee uur in de kathedraal doorgebracht. Daarna zijn we in het centrum van Burgos gaan lunchen. We namen een uitgebreide warme lunch, zodat we in de avond niet uit eten hoefden. Toen hebben we nog even op het plein bij de kathedraal gezeten. Daar kwam een Amerikaanse vrouw in een rolstoel langs. Ze groette ons en ze werd geduwd door haar man. We hadden haar een paar dagen eerder in Belorado ontmoet toen ze de het restaurant ingedragen werd vanwege een blessure. We hebben nog even met elkaar gepraat. In het ziekenhuis hadden ze geconstateerd dat ze een stressfractuur had in haar knieën door overbelasting, maar alles zou na een aantal weken rust weer goed komen. Inderdaad ze had woord gehouden en de kathedraal van Burgos bezocht, ook al moest dit in een rolstoel.

Na onze excursie in Burgos, liepen we nog even langs de rivier op. We dachten zo bij het hotel te kunnen komen. Helaas konden we bij het hotel niet omhoog en moesten we eerst weer enkele honderden meters teruglopen om zo weer op de boulevard te komen. Bij het hotel aangekomen hebben we nog een tijdje gerust voordat we een parkje ingingen. Daar aten we brood met fruit en een yoghurtje, zodat we op tijd konden gaan slapen en niet laat uit eten hoefden te gaan. We werden daar wel wat aangekeken door alle lokale bewoners die in de avond naar buiten kwamen.