Las Herrerias – Fonfria (20,5 km)

Dinsdag 1 oktober 2019: Las Herrerias – Fonfria (20,5 km)

We hadden een heerlijke moderne kamer in Las Herrerias, waardoor we prima konden slapen en uitgerust konden beginnen aan een pittige, maar ook mooie berg etappe. Tegen acht uur begonnen we in het schemer met lichte regen aan onze etappe. Voordat we weggingen trokken we onze regenkleding aan. De eerste paar uur bleef het licht regenen. Daarna werd het droog met een afwisseling van zon en wolken. Op deze dag liepen we hoog, meest ruim boven de duizend meter, daarom werd het niet meer dan zo’n 15 graden.

Het eerste half uur liepen we nog over asfalt. Op een gegeven moment begonnen we op het asfalt aan de klim. We konden nog even door de nevel heen mooi terugkijken op Las Herrerias. Na een paar kilometer gelopen te hebben verlieten we de asfalt weg. Er volgde een stevige klim door een dicht bos over een steenachtig pad naar la Faba. Veel pelgrims gingen in La Faba een restaurant in. Voor ons was dat nog te vroeg, want we hadden pas ruim een uur gelopen.

Na La Faba gingen we verder maar minder steil omhoog. Het was nog steeds behoorlijk steenachtig, maar het werd wel een stuk opener. Daardoor hadden we heel veel mooie uitzichten over het bergachtige gebied. Even voor O Cebreiro kwamen we dan eindelijk in Galicië, hetgeen er ons nog even aan herinnerde dat het eindpunt van de Camino niet zo ver meer is. Vanaf dat punt werd het pad meteen heel veel beter. Het steenachtige paadje ging over in een veel breder mooi glad half verhard steenslag pad.

Een stukje verder kwamen het historische monumentale plaatsje O Cebreiro binnen. We hebben daar in een restaurant gepauzeerd en een kopje koffie gedronken met een chocolade broodje. Gesterkt begonnen we aan het laatste gedeelte van de grote klim naar het hoogste punt van de dag. Hierop volgde een gemakkelijke afdaling naar het plaatsje Linares. Daar hebben we voor onze lunch bij het kerkje op een bankje in de luwte gezeten van de toch wel sterke wind die er stond. Daarna zijn we nog even in het kerkje geweest en hebben we daar een stempel gehaald.

Na deze pauze hebben we de etappe weer hervat. Vanaf hier ging het eerst weer wat omhoog en kwamen over een col met een mooi standbeeld van een pelgrim. Hierop volgde weer een afdaling naar het volgend dorpje, Hospital da Condesa. Een stukje na dit dorpje volgde nog een laatste klim. Dit was een best pittige vrij steile klim, waardoor we mooi konden terugkijken. Bovenaan kwamen we bij een restaurant op een asfaltweg.

Aangezien het vanaf hier niet moeilijk meer was besloten we door te lopen naar het eindpunt. Even na dit restaurant hadden we nog een keuze tussen de officiële route en een 400 meter kortere langs een verkeersweg. Wij namen de officiële route, die veel mooier en stiller was. We hadden hier een heel gesprek met een Israëliër.
Het was een gemakkelijk langzaam dalend pad naar ons eindpunt in Fonfria. We hadden daar in de herberg een mooie kamer voor ons tweeën in een heel nieuw gedeelte van het gebouw.

In de middag hebben we verder rustig aangedaan en in de avond hebben we gegeten in een apart rond gebouw met rieten dak, ongeveer honderd meter vanaf de herberg. We zaten hier aan een paar lange tafels. Toen wij aankwamen was de eerste tafel vol. Wij waren de eersten aan de tweede tafel. Het eten was prima voor de prijs die we moesten betalen. Het duurde nog even voordat de overige pelgrims voor de tweede tafel kwamen. Wij hebben nog gezellig met een paar van hen gepraat. Ze kwamen uit Scandinavische landen.