Pamplona – Puenta Reina (25 km)

Woensdag 4 september 2019: Pamplona – Puenta Reina (25 km)

Na een goede nachtrust zijn we al vroeg opgestaan. We wilden tijdens de ochtendschemer beginnen met de etappe. We hebben daarom op onze kamer wat gegeten. Iets na zeven uur vertrokken we. We hebben bij de bakker vlakbij brood gekocht. Tegen half acht waren we weer op de Camino Frances en vertrokken we voor onze etappe. Het was een prachtige zonnige wandeldag met een maximum temperatuur van zo’n 26 graden.

Het was meteen een drukte van belang met de vele pelgrims die ook onderweg waren. We liepen eerst door een paar stadsparken. Daarna moesten we nog een heel stuk door het zuidelijke stadsgedeelte en langs de universiteit lopen. Even verder was het volgende dorpje Cizur Menor. Er was op dit gedeelte behoorlijk wat verkeer. In Cizur Menor kwamen we langs een cafétje. We hebben daar een korte koffiepauze genomen. Toen we een stukje buiten Cizur Menor kwamen werd het rustiger en bereikten we de half verharde staanslagwegen. Het ging hier geleidelijk aan omhoog. Het was bijna een optocht van pelgrims. De route was niet lastig. Als je achterom keek had je een prachtig uitzicht over Pamplona.

Een paar kilometer voor het hoogste punt passeerden we een klein dorpje, Zariquiegui. Net voor dit dorpje was een picknickplaats en een watertappunt. Het was hier een drukte van belang. Er was hier gelukkig nog wel een plekje voor ons om het eerste deel van onze lunch te nuttigen. Na deze pauze liepen we door naar de top. Hier was een pelgrimsmonument en een mooi uitzicht over de omgeving.

Er volgde een vrij vervelende, vrij steile en steenachtige afdaling. Na deze afdaling volgde een veel prettiger en vrij vlak wandelpad tot het volgende dorpje, Uterga. Hier hebben we even gerust en nog wat gegeten. Daarna ging het geleidelijk aan nog wat verder naar beneden. We kwamen door eerst door een klein dorpje en daarna een wat grotere plaats Obanos.

Na Obanas ging het nog even flink naar beneden en bereikten we al snel het oude stadje Puenta Reina. We liepen door een lange rechte weg met heel oude gebouwen. Het was hier een drukte van belang met pelgrims die al gearriveerd waren. Wij moesten nog even het stadje uit. We verlieten Puenta Reina over een heel oude historische brug. Daarna verlieten we de officiële route en moesten we nog enkele honderden meters even omhoog naar onze overnachtingsplaats.

Onze overnachtingsplaats was een grote moderne hostel met heel veel slaapplaatsen. We hadden een heel klein kamertje voor onszelf met een stapelbed met maar weinig ruimte voor onze spullen. Het was ook vrij gehorig. Het gaf ons het gevoel dat we hier als sardientjes ingeblikt werden. Er was een buitenzwembad, waar we wel gebruik van gemaakt hebben. In de avond hebben we daar een pelgrimsmenu gegeten en nog leuke gesprekken gehad, onder andere met een Amerikaans echtpaar en ook nog Spaanse pelgrims.