St Jean le Vieux – St Jean Pied de Port (4,5 km)

Vrijdag 30 augustus 2019: St Jean le Vieux – St Jean Pied de Port (4,5 km)

Dit was min of meer een rustdag voordat we de Pyreneeën overgaan. Anja’s been was een stuk opgeknapt. Deze rustige dag was een goede voorbereiding op de zware etappe van de volgende dag. We konden niet eerder dan acht uur in het hotel ontbijten, maar dat was geen probleem, want we hadden alle tijd voor die enkele kilometers naar St Jean Pied de Port. Het ontbijt van het hotel viel helaas tegen.

Tegen negen uur vertrokken we vanaf het hotel en een uur later waren we al in St Jean Pied de Port. Daardoor hadden we niet veel last van de warmte, opnieuw zonnig, broeierig en dertig graden. De route was verder niet interessant. In St Jean Pied de Port hebben we eerst wat boodschappen gedaan bij een grote supermarkt. Daarna liepen we door naar het centrum. Bij de kerk hebben we op een stenen bankje gezeten voor de tweede helft van ons ontbijt. We werden daar aangesproken door paar Nederlandse vakantiegasten. Ze vonden onze pelgrimstocht zeer interessant.

Na dit gesprek zijn we doorgelopen naar het pelgrimshuis. Wat waren er langs deze weg in het centrum veel overnachtingsmogelijkheden voor pelgrims. We kregen in het pelgrimshuis wat extra informatie. Ze gaven aan dat het niet nodig was om een overnachting in Roncevalles te reserveren. We besloten daarom om dan maar als echte pelgrims te gaan lopen waarvoor onderdak altijd voor elkaar komt.

Met deze extra informatie zijn we doorgelopen naar het hotel en hebben daar onze zware rugzakken achtergelaten. We moesten nog vier uur overbruggen voordat we in onze hotelkamer konden. We hebben eerst een bezoekje aan de kerk gebracht. Toen hebben we een klein rondje gelopen en tussendoor op bankjes in de schaduw gezeten en nog wat gegeten. Op de terugweg naar het centrum kwamen we het Franse stel tegen dat samen met ons op één kamer sliep in Ostabat.

We gingen terug naar de kerk om daar water te tappen en te drinken. We zijn weer op de trap gaan zitten. Dat was toch wel een heel mooie ontmoetingsplaats. Ook nu hadden we weer twee ontmoetingen. Als eerste hebben we een leuk gesprek gehad met een predikanten echtpaar gesproken die net met pensioen waren net als wij.

Daarna kwamen het Tsjechische vriendenstel André en Ivana langs, die we de laatste week al vaak ontmoet hadden. André had een ontsteking aan zijn been en had daar een peniceline kuur voor gekregen. Het zou dan in een paar dagen weer over moeten zijn. Zij waren van plan om nu de dag na ons de Pyreneeën over te steken. We dachten dat we hun wellicht nog eens in Spanje zouden ontmoeten, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd.

We hebben na dit gesprekje nog een tijdje op een terras gezeten en een biertje gedronken. Daarna hebben we ook nog een tijdje op een bankje in een parkje gezeten totdat we om vier uur in onze hotelkamer konden. In de avond hebben we op een terras vlakbij het hotel nog een pasta gegeten voor extra energie om zo de volgende dag de Pyreneeën te kunnen bedwingen.