Sauvelade – Navarrenx (14 km)

Maandag 26 augustus 2019: Sauvelade – Navarrenx (14 km)

Het was weer eens een behoorlijk warme nacht. Maar doordat het raam helemaal open kon, was het toch nog redelijk afgekoeld krijgen en konden we toch nog aardig goed slapen. Het ontbijt was in de avond al klaar gezet. We zijn toch niet supervroeg opgestaan omdat we niet zo’n haast hadden. We hoefden tenslotte op deze dag slechts 14 kilometer lopen. Na het ontbijt vertrokken we tegen acht uur. Eerst was er een afwisseling van zon en wolken. Later kwam er wat meer zon. Het was een warme broeierige dag met een maximum temperatuur van 32 graden.

Elke dag zien we de Pyreneeën dichterbij komen. Die zullen we over enkele dagen moeten oversteken. De etappe door de Pyreneeën is de schrik van menige pelgrim, maar gelukkig hebben wij heel wat wandel conditie en ervaring in de bergen opgebouwd. Ook Anja’s been was weer een stuk beter. We deden het rustig aan om Anja’s been te ontzien en hopen dat daardoor het been weer helemaal hersteld is wanneer we de Pyreneeën oversteken.

Het venijn van de etappe zat in het begin. Nadat we een kilometer gelopen hadden, moesten we 150 meter omhoog over een stevige helling. En na een korte afdaling moesten we nog wat verder omhoog. Het was wel een mooi stuk om te lopen. De heuvels waren duidelijk weer hoger, want we komen steeds dichter bij de Pyreneeën. Tegen het einde van de klim kwamen we langs een leuke stop voor pelgrims. We konden er koffie drinken met een versnapering. Toen we de koffie ophadden kwamen de twee Tsjechische vrienden weer langs.

Nadat we de koffie ophadden ontmoetten we een jonge Franse vrouw. Ze liep niet al te snel en had niet al te veel ervaring met wandelen. We hebben een tijdje met haar samen opgelopen en een goed gesprek gehad. Een eindje na de pauze kwamen we op het hoogste punt. Daarna volgde er een lange geleidelijk afdaling naar Méritein.
Halverwege de afdaling hielden we een rustpauze en daar eindigde ons samen oplopen met de Franse vrouw.

Onderweg hebben we ook tijdens één van onze rustpauzes naar Anja’s moeder gebeld om haar te feliciteren met haar vijfentachtigste verjaardag.

Twee kilometer voor het einde in Méritein hebben we geluncht en in het kerkje gekeken. Gijs had ontdekt dat de tent weer wat nat geworden was doordat een drinkwater flesje gelekt had. Omdat we de tent op deze dag in Navarrenx naar Nederland wilden terugsturen hebben we op het pleintje in Méritein de tent nog even helemaal laten opdrogen.

Na onze lunchpauze was het nog een paar kilometer vlak lopen naar ons eindpunt in Navarrenx. Wij hadden twee bedden in de gite communal gereserveerd. We moesten naar een restaurant om ons in te schrijven en te betalen. Daarna was het nog ruim honderd meter lopen naar de gite communal. Het was gevestigd op de tweede verdieping in een groot oud, nogal gehorig en nogal vies gebouw. Wij bleken de enige gasten te zijn.

Nadat we onze dagelijkse klussen hadden uitgevoerd, zijn we naar het postkantoor gegaan om de tent, kookspullen en zonnelader terug te sturen. Dat ging heel gemakkelijk, want de spullen gingen allemaal in een doos van het postkantoor. We hebben ze verzonden aan onze schoonmoeder, want wij zouden niet thuis zijn om ze te ontvangen. Het bijna volle camping gaz flesje mocht niet mee met de post. Die hebben we afgeleverd bij een nabije camping, zodat iemand anders er wellicht nog iets aanhad. Dit zorgde ervoor dat het gewicht in de rugzak van Gijs met bijna vier kilo verminderde.

Hierna zijn we nog even naar de supermarkt geweest voor de inkopen van proviand voor de lunches van de volgende paar dagen, want veel winkels zouden we niet meer tegenkomen totdat we vlakbij St Jean Pied de Port zijn. In de avond zijn we nog uit eten geweest. Het was een grote drukte op het terras van het restaurant waar wij heengingen, maar gelukkig was er nog een plekje voor ons.