Montbonnet – Monistrol d’Allier (14 km)

Woensdag 24 juli 2019: Montbonnet – Monistrol d’Allier (14 km)

Ondanks de hitte hebben we toch nog redelijk in de tent kunnen slapen. Zoals al tegen ons gezegd werd, werden we inderdaad gewekt door de haan, die kraaide al rond half zes. Het werd om kwart voor zes licht. We zijn toen ook maar meteen opgestaan. We hebben eerst de spullen ingepakt en daarna ontbeten in de gite d’étape. Om half acht waren we op weg voor onze etappe en waren al één van de laatsten die vertrokken. Iedereen wilde vroeg weg vanwege de verwachte hitte van meer dan 35 graden.

De etappe van deze dag was slechts 14 km, maar dat betekent niet dat het gemakkelijk was. Het was niet alleen de hitte, maar ook de vervelende steile afdalingen, die ons parten speelden. Uiteindelijk moesten we zo’n 250 meter omhoog en 750 meter naar beneden.

Na eerst nog een stukje op een redelijk vlak pad door de velden te hebben gelopen, kregen we een klim van meer dan 100 meter naar een “meer”. Wij hebben geen meer kunnen ontdekken. Na deze klim volgde meteen een afdaling, eerst nog even door het bos en daarna door de velden. We hadden hier een prachtig uitzicht over de omgeving.
Tot het dorpje Le Chier was het een gemakkelijke afdaling. Een stukje voorbij dit dorpje kwamen we op een smal steil steenachtig pad door het bos dat uitkwam in St Private d’Allier. In St Privat stond een prachtige burcht. We zagen het liggen, maar we zijn er niet naar toegeklommen, want deze stond een eindje buiten de GR65.

In St Privat hebben we inkopen gedaan voor onze lunch. We aten het meeste meteen op op een bankje in de schaduw vlakbij de supermarkt. Daarna zijn we doorgelopen. Het ging eerst wat op en neer en daarna weer een tijdje stevig omhoog. Dit werd gevolgd door een wat vlakker stuk door het bos naar Rochegude.

In Rochegude hadden we een prachtig uitzicht op een kapel en op een mooie rots. Ze lagen niet aan de GR65. Wij zijn er niet naar toegelopen. Na Rochegude volgde een hele steile afdaling, die in de Alpen bepaald niet zou misstaan. Dat leverde wel vertraging op, want het kostte met name Anja veel moeite. We kwamen hier ook de Engelse pastor weer tegen. Hij vond het ook een hele vervelende afdaling.

Na deze lastige afdaling kwamen door het dorpje Prafclaux. Vanaf dit dorpje gingen we eerst via veldpaden en later over een verharde weg naar Monistrol d’Allier. Dit laatste gedeelte van de etappe was niet lastig meer. Even voor half twee waren we op de camping. We konden de tent alvast opzetten ook al was de receptie dicht. Het veldje voor pelgrims was helaas in de zon, dus hebben we de tent ergens anders neergezet waar er wel schaduw was. Wat later hoorden we dat er wel eens onweersbuien konden komen en ons plekje was toch wel wat laag. Daarom hebben we de tent toch maar even verplaatst naar het pelgrimsveldje, waar inmiddels wat schaduw begon te komen.

Wat later in de middag hebben we nog gezwommen in het riviertje. We moesten het riviertje oversteken en daar was een strandje, waar nog heel wat andere badgasten waren. Het water was behoorlijk koud, waardoor je behoorlijk opfriste. We waren wel wat vies geworden vanwege al het zand, dus moesten we ons douchen toen we terug op de camping waren. We hebben niet zelf gekookt maar gegeten op het terras van het restaurant op de camping. Het warme weer was een goed excuus.