Lascabanes – Lauzerte (23,5 km)

Zondag 11 augustus 2019: Lascabanes – Lauzerte (23,5 km)

We sliepen in een kamer met twee andere pelgrims. Dat waren nog jonge mannen.
Eén van die mannen was Andreas. Hij was al in Duitsland aan zijn pelgrimstocht begonnen en hij was van plan om via de Camino del Norte naar Santiago te lopen. We zouden hem de komende dagen nog een aantal keren ontmoeten.

Aangezien Gijs aan het begin van deze nacht nogal snurkte, hetgeen meestal trouwens niet gebeurt, besloten de twee jonge mannen naar een andere kamer te gaan. Die was nog leeg omdat er een groep gasten niet was komen opdagen. Daardoor konden zijn nog lang met elkaar doorpraten. Dus uiteindelijk pakte dit voor iedereen goed uit. Wij hebben verder prima geslapen en konden uitgerust aan de volgende etappe beginnen. Zoals gewoonlijk stonden we vroeg op. Na ons ontbijt wat al klaar was gezet door de gastvrouw, konden we om half acht vertrekken.

De weersvoorspelling had regen in het vooruitzicht. Maar bij vertrek scheen de zon nog volop. We waren nog geen kilometer onderweg toen donkere wolken zich plotseling samenpakten. Ook begon het te onweren. Pas toen de eerste regendruppels vielen trokken we onze regenpakken aan. Dat was deze keer eigenlijk te laat. Want de hemelse sluisdeuren gingen vrijwel meteen volop open. Voordat we de regenkleding aanhadden waren we al doorweekt.

Tijdens de stortregen gingen we omhoog het dal uit. Omdat het toch nog behoorlijk warm was, kregen we het heel warm in onze regenpakken. Niet al te veel verder hield de regen weer even plotseling op en ging de zon weer wat schijnen, dus trokken we onze regenkleding maar weer snel uit. Het lopen op de onverharde wegen werd heel zwaar, want de klei bleef in grote hoeveelheden onder onze schoenen plakken.

Enkele kilometers voor Montcuq gingen we via een afdaling een bosrijk pad in langs een klein riviertje op. Daar passeerde Andreas uit Duitsland ons. Hij had wat uitgeslapen en was pas na de zware bui vertrokken. Een paar kilometer voor Montcuq gingen we weer omhoog het dal uit. Toen begon het weer hard te regenen. De regen hield aan tot we in Montcuq aankwamen.

In Montcuq was er markt. Het was er erg druk. We hebben op de markt ons eten gekocht. Bij de kaasboer hebben we enkele verschillende soorten Franse kaas gekocht. Aangezien het nog steeds regende besloten we om in Montcuq te lunchen en dan in de avond brood te eten. We gingen met onze natte plunje een pizzera in. We waren één van de weinige gasten, maar de pizza’s smaakten prima.

Na de lunch was het weer droog geworden, maar de paden waren wel behoorlijk glibberig en modderig. Ook de grote pizza’s lagen nog behoorlijk zwaar op onze magen. Het lopen viel ons daarom niet mee, terwijl we nog meer dan tien kilometer te gaan hadden.

Op een gegeven moment kreeg Anja het behoorlijk lastig, maar toen kwamen we na een klimmetje net langs een rustplaats met tuinstoel. Even verder kwamen we langs een boerderij met een zitje voor pelgrims. We konden hier koffie drinken en een perzik nemen. Toen kwam de energie weer helemaal terug. Er volgde nog een paar stevige hellingen. Eerst over een astfaltweg langs Montlauzon dat boven op de top van een heuvel lag en wat je al van verre zag liggen.

Net voorbij Montlauzon volgde meteen weer een afdaling en daarna weer een klim over een bospad. We vervolgden onze weg over een gemakkelijke maar niet al te interessante route.
Enkele kilometers voor Lauzerte kwam er weer een afdaling. Je kon hier Lauzerte al in de verte op de top van een heuvel zien liggen. We hadden besloten om te gaan kamperen en daardoor hoefden we de klim naar Lauzerte niet te maken. Ruim een kilometer voor Lauzerte verlieten we de GR65. We moesten helaas nog ongeveer een kilometer langs een hele drukke weg lopen met niet al te goede bermen. Net voor de camping was een heel evenement met grote tractoren.

De camping lag aan een riviertje en was behoorlijk nat geworden van al de regen die er de afgelopen dag gevallen was. Wij vonden nog een aardig plekje op een stukje gras. We hadden onze eigen picknickbank op onze kampeerplaats. Dit was trouwens de duurste camping die we hadden op onze hele reis. Het was nog duurder dan menige gite d’étape. We hebben daarna brood met Franse kaas gegeten. Nadat we gingen liggen voor onze nachtrust werden we nog een heel tijdje wakker gehouden door het tractor evenement naast onze camping. Uiteindelijk vielen we ondanks het feestgedruis toch in slaap.