Monistrol d’Allier – Sauges (12,5 km)

Donderdag 25 juli 2019: Monistrol d’Allier – Sauges (12,5 km)

Ook op deze dag hadden we nog steeds een tropenrooster. Het was in de nacht wel lekker afgekoeld en niet zo heet meer als in de voorgaande nachten. Een ruzie op de camping hield Anja lang wakker. Toch zijn we weer om kwart voor zes opgestaan. Het was de eerste keer dat we de tent nat moesten inpakken. Nadat we onze tent ingepakt hadden en ontbeten hadden op de camping zijn we vertrokken voor onze etappe. Na een kleine kilometer gelopen te hebben kwamen we in het centrum van Monistrol d’Allier. Daar hebben we bij een bakker ons brood gekocht.

We waren nog maar net weer onderweg toen we op een terras Manfred en Marita weer zagen. We hadden hun eerder ontmoet in Montbonnet. We maakten even een praatje. Ze vertelden dat ze zich per taxi naar boven zouden laten brengen en dan verder zouden lopen, zodat ze niet de steile klim hoefden te nemen. Wij gingen dat wel doen en het bleek zeker de moeite waard te zijn.

Het was een flink klim van 450 meter omhoog. Vooral het eerste stuk was behoorlijk steil op een smal pad langs afgronden. We hadden hier een prachtige terugblik op Monistrol d’Allier en over de omringende bergen. We kwamen langs een bijzondere kapel, die gebouwd was in een grot. Binnen in de kapel was een zeer oud beeld van liggende lezende Maria Magdalena. Er was een gastvrouw die aan ons iets over de kapel vertelde. Ook kregen we een stempel in ons pelgrimspaspoort.

Na dit bezoekje aan de kapel ging het minder steil omhoog. We kwamen eerst door een klein dorpje gevolgd door een afwisseling van landerijen en bos. We hadden een heel aantal haarspeldbochten en regelmatig mooie uitzichten. Het was inmiddels wel weer behoorlijk warm en dus gutste het zweet weer van ons af.

Bovenaan de klim hebben we op een klein bankje wat gegeten. Dat bankje was inmiddels behoorlijk overwoekerd door struiken, maar dat gaf ook weer wat schaduw. Er volgde een veel gemakkelijker stuk over licht geaccidenteerd terrein, maar er was wel veel zon en daardoor echt warm. We kwamen langs een klein dorpje. Ondanks de verleiding langs de kant van de weg zijn we niet ingegaan op de reclame die een bosbessen taart aanprees.

In het laatste deel van de etappe daalden we af richting Sauges. Dat was af en toe een behoorlijk steenachtig pad. Halverwege de afdaling passeerden we de Engelse pastor met zijn twee zonen. Ze hadden daar een rustpauze ingelast. Al een eindje voor het centrum zagen we de eerste gite d’étape. De eigenaar stapte net uit zijn auto en probeerde ons te verleiden om daar te overnachten. Wij wilden doorlopen naar het centrum en hebben dat ook gedaan. Vanwege de voorspelling dat er onweersbuien zouden komen besloten we om niet te kamperen.

We hebben in het centrum een mooie overnachtingsplaats gevonden voor een goede prijs. Wij hadden onze eigen kamer en dat was natuurlijk heel lekker. Na aankomst hadden we ons dagelijks ritueel van douchen, wassen en boodschappen doen. We hebben ook de tent gedroogd op de waslijn. Dat was wel een uitdaging vanwege de harde wind. We konden daarna lekker op het terras in de schaduw zitten. Daar zagen we dat de Engelse pastor met zijn twee zonen ook op dit adres verbleef.

We hebben ook bij ons overnachtingsadres gegeten. Daar hebben we uitgebreid gesproken met de Engelse pastor en zijn twee zonen. We ontmoetten daar ook een oudere Koreaan die nauwelijks Engels sprak. Hij had al eens eerder naar Santiago de Compostela gelopen en wilde het nu nog een keer doen.

In de avond was er in het kapelletje van ons overnachtingsadres een gebedsbijeenkomst voor pelgrims. Deze bijeenkomst werd geleid door vier vrijwilligers. Wij hebben deze bijeenkomst samen met de Engelse pastor bezocht. Wij vonden dit toch wel heel bijzonder alhoewel het Frans een echte uitdaging was.