Condom – Tournesolles (29 km)

Maandag 19 augustus 2019: Condom – Tournesolles (29 km)

Na een rustdag, een goede nachtrust en een goed ontbijt waren we weer topfit voor vertrek over de GR65 vanaf Condom. Het weer tapte uit een heel ander vaatje. Het was een bewolkte dag en het werd niet meer dan 22 graden. Het was wel wat broeierig, dus het leek er op dat er regen in de lucht zat. We hadden duidelijk het meest vlakke stuk van de GR65 bereikt. Op deze dag hadden we één van de vlakste etappes tot op dit punt. Het gebied was niet meer dan licht glooiend.

We gingen via een brug de rivier de Baise over. Daarna liepen we even een stukje langs de rivier op. Daarna was het nog een klein stukje door bewoond gebied totdat we weer stil landelijk gebied met weinig bomen bereikten. Het enige dorpje voor Montreal lieten we rechts liggen.

Nadat we al ruim tien kilometer gelopen hadden was het tijd voor een rustpauze. Bankjes waren er niet, dus besloten we deze keer maar in het gras te gaan zitten. We besloten tijdens deze pauze dat we op deze dag naar het bungalowpark Tournesolles wilden lopen. We hebben toen even opgebeld en daar een kamer gereserveerd. Net op dat moment kwam het jonge Zwitserse stel weer langs. We hadden ze enkele dagen niet gezien, maar na onze rustdag hadden ze ons weer ingehaald. Wij vertelden waar we zouden overnachten. Dat leek hun een goed idee, dus hebben zijn daar ook meteen een reservering gemaakt.

Na deze pauze liepen we verder naar Montreal. We zagen op deze etappe niet al te veel pelgrims en verder was er ook niet veel te beleven. Na 17 km lopen bereikten we Montreal. We waren hier om half één, dat was nog voor de middag sluitingstijd van de supermarkt. We hebben deze supermarkt nog wat etenswaren gekocht voor onze lunch en zijn daarna meteen op het centrale plein gaan zitten om te lunchen. Het jonge Zwitserse stel was op het terras bij een restaurant gaan zitten. Na de pauze zijn hebben we een bezoek gebracht aan de kerk van Montreal.

Vanaf Montreal dat boven op een klein heuvel lag gingen we meteen weer een stukje naar beneden naar een stroompje. De GR65 volgde dit stroompje over een afstand van enkele kilometers. Daarna vervolgden we onze weg in westelijke richting totdat we in Lamothe aankwamen. We vonden dat het tijd was voor een theepauze. De afstand tot ons eindpunt van deze dag was niet al te ver vanaf dit punt. Ook hier kwamen we het jonge Zwitserse stel weer tegen.

Vanuit het kleine plaatsje Lamothe ging het even wat naar beneden totdat we het pad bereikten dat over een voormalige spoorlijn liep. Ruim een kilometer verder op passeerden we het voormalige treinstation van Bretagne d’ Armagnac. Het stationsgebouw was nu omgetoverd in een woonhuis. De bewoners waren in de tuin aan het werk en we hoorden ze Nederlands spreken. We groeten hen in het Nederlands en hebben nog even een praatje met hun gemaakt Ze woonden hier sinds september 2018. De beslissing om hier te gaan wonen was vanwege de rust. Het leek ons helemaal niks om hier zo te wonen. Even later kwamen we nog langs een ander huis met Nederlandse bewoners. Blijkbaar trekt het meeste vlakke stuk van Frankrijk toch de Laaglanders aan.

Na deze korte intermezzo was het niet ver meer naar het vakantiepark in Tournesolles. Net toen we aankwamen begon het te onweren en wat later ook wat te regenen. Zoals zo vaak hadden we weer het geluk dat we voor de regen binnen waren. We hadden een motel kamer, dat was één kwart van een huisje met een mooi uitzicht op een kleine plas en grasveld plus enkele bomen daarvoor. We hadden een eigen badkamer. Om zeven uur hebben we in het restaurant van het bungalowpark gegeten. Het was hier heel stil. De enige andere gasten die we zagen was opnieuw het jonge Zwitsers stel, dat hier ook verbleef. Zo hadden we op deze dag meerdere ontmoeting met hen.