Aire sur l’Adour – Pimbo (26 km)

Donderdag 22 augustus 2019: Aire sur l’Adour – Pimbo (26 km)

Het was in het hotel een heerlijke plek om te slapen en het ontbijt was er prima. We vertrokken om kwart voor acht vanaf het hotel. Na een bezoekje aan de bakker gingen we om acht uur echt onderweg. Het was een zonnige en weer wat warmere dag van zo’n dertig graden. We moesten meteen een stukje omhoog het stadje uit en even later al weer naar beneden naar een meertje, dat ontstaan is door een zandafgraving.

Langs het meertje gingen we wat op en neer. Nadat we het meertje verlaten hadden ging het weer een stukje omhoog. Daarna volgde er een zeer vlak stuk van wel zo’n tien kilometer door uitgestrekte landerijen. Het was hier een afwisseling van stukjes onverharde wegen, maar ook lange stukken asfaltwegen

Het jonge Zwitserse stel haalde ons weer eens in. Deze keer zijn we een heel stuk met elkaar opgelopen en hebben we ze uitgebreid gesproken. Zij zaten ook in een belangrijke verandering in hun leven. De Zwitserse man was tot nog toe bij de politie, maar heeft nu besloten om in het onderwijs te gaan. Wij maakten op een gegeven moment even een korte stop. Toen zijn ze doorgelopen. Maar niet veel later kwamen we ze weer tegen bij een grote picknicktafel. Wij stopten daar ook voor onze lunch.

Op deze lunchplek hadden we weer diverse andere pelgrims ontmoet. De Australiër, die enkele dagen geleden ook had deelgenomen aan de gezamenlijk bereide maaltijd in Auvillar was er ook. Het Zwitserse stel zou op deze dag niet verder lopen dan het dorpje Miramont Sensacq. Wij zouden nog wat verder gaan tot het plaatsje Pimbo.

Na deze lunchpauze kreeg Anja diverse klachten. Met name de voorkant van haar linker onderbeen, net even boven de voet, begon pijn te doen. Dat was een nieuwe klacht waar Anja niet eerder last van had. We hadden het daarom tijdens de rest van de etappe rustig aangedaan en diverse korte pauzes ingelast. Het langere tijd meelopen met iemand anders, die een iets hoger tempo loopt dan ons gebruikelijk tempo, lijkt bepaald niet goed te werken voor Anja.

Vanaf de lunchpauze kwamen we weer door de eerste kleine heuvels tot we in Miramont Sensacq waren. Daar hebben we even gerust bij een waterpunt. Vanaf Miramont Sensacq ging de GR65 over een niet al te stille D-weg. Wij besloten daarom een kilometer eerder een ander stil weggetje in westelijk richting in te gaan. Dat was best wel een mooi weggetje met aardige uitzichten. Na een gemakkelijke afdaling kwamen we ruim twee kilometer verder weer op de officiële GR65 route.

Vanaf hier was het wel weer wat heuvelachtiger tot Pimbo. Op dit laatste stuk liepen we voornamelijk op onverharde wegen. Dit was best een aardig mooi stuk om te lopen. Op het laatst moesten we nog even wat steviger omhoog totdat we in het centrum van Pimbo op de top van de heuvel aankwamen. Daar zijn we eerst naar het restaurant gelopen voor het inschrijven voor onze overnachting in de gite d’étape. Nadat we ons geregistreerd en betaald hadden voor de overnachting, wezen ze ons de weg naar de gite d’étape. Dat was een paar honderd meter lopen vanaf het restaurant.

De gite d’étape was in een oud schoolgebouw gevestigd op de twee bovenste verdiepingen. Wij moesten via een trap naar binnen. Daar kwamen we aan in de keuken en zitruimte. Onze kamer was op zolder. Wij hadden gelukkig een kamer voor onszelf. Uiteindelijk bleek de gite d’étape volledig bezet te zijn. Het was daarom maar goed dat we vooraf gereserveerd hadden.

Na onze dagelijkse klusjes hadden we nog wat gerust en daarna gegeten in restaurant waar we ons ook aangemeld hadden. Men was hier in het dorp druk bezig om zich voor te bereiden op het feest van het aankomende weekend. Dit was het laatste weekend van de schoolvakanties en dat was de reden om nog een keer een echt dorpsfeest te houden. We zouden daar in de komende dagen meer mee te maken krijgen.