Livinhac le Haut – Figeac (24,5 km)

Zondag 4 augustus 2019: Livinhac le Haut – Figeac (24,5 km)

We hadden een prima stil plekje en goed geslapen op de camping. Toen het nog schemerig was zijn we zo vroeg mogelijk opgestaan. We hadden nog een klein ontbijt met koffie, rozijnen broodje en fruit. Nadat we alles ingepakt hadden zijn we naar het dorpje gelopen. We hebben in de epicerie wat gekocht voor de lunch, maar helaas de bakker was op zondag pas om acht uur open. We moesten toen ruim kwartier wachten, want zonder brood konden we geen lange etappe lopen. Er was verder tot Figeac niets te krijgen.

Het was een echte hete zonnige dag en het werd uiteindelijk 34 graden. Vanaf Livinhac le Haut begonnen we met een klim van een paar honderd meter omhoog. Dat ging in een paar fases naar Montredon. Het eerste stuk liepen we nog veelal onder de bomen en was het nog lekker koel. Tot Montredon was het een mooie route.

In Montredon was er bij de kerk een rustplekje binnen voor pelgrims. Er was hier vers water, koekjes en de mogelijkheid om koffie te zetten. Wij namen water en koek en gaven nog hiervoor een donativo. Buiten op picknick bank hebben we wat gegeten van ons brood. We zijn ook nog even in de plaatselijke kerk geweest, die best heel mooi was.

Voordat we verder liepen hebben we vers water getapt, want dat hadden we op deze hete dag echt nodig. Na Montredon volgt er een route die wat op en neer ging. Enkele kilometers verderop, even voor de kapel de Guirlande hadden we even een ietwat vervelende afdaling over een steenachtig pad. We hebben bij deze kapel nog wat vers water hebben getapt. Ook op dit lagere deel ging het toch nog steeds wel op en neer. De GR65 nam zeker niet het gemakkelijkste pad. Vooral Anja merkte dat ze aan een rustdag toewas.

Net voorbij een plas ongeveer halverwege hebben we even aan de kant gezeten om wat bij te komen. Anja vond haar rugzak nogal vervelend zitten. We hebben daarom Anja’s rugzak wat anders ingedeeld. We namen ook een banaan voor wat extra energie. Toen ging het weer beter ondanks de hitte. Even voor St Félix was er een route wijziging over een binnendoor paadje, die de afstand iets korter maakte. In St Félix zagen we bij de Marie een WC en vers water een stukje van de weg af. Dat was langs de weg niet aangegeven. Er was een dorpsfeest aan de gang.

Na een rustpauze op een bankje liepen we weer verder naar het volgende plaatsje. We moesten weer omhoog in de hete zon, dat viel niet mee vanwege de hitte. In St Jean Mirabel kwamen we weer langs een picknicktafel in de schaduw en we konden weer even bijkomen en opnieuw vers water tappen. Het was vanaf dit punt nog acht kilometer. Eerst gingen we nog lichtjes omhoog over smal paadje dat vlak langs een weg met vrij veel auto’s ging. Er was hier helaas bijna geen schaduw. Daarna gingen we over wat mooiere paadjes met meer schaduw.

Enkele kilometers voor Figeac kwam de afdaling naar dit stadje waar we twee dagen zouden verblijven. Deze afdaling was niet lastig en ging in fases. De laatste paar kilometers gingen langs de rivier met bebouwing. We liepen zo tegen ons hotel aan vlakbij centrum. Om vijf uur waren we op onze bestemming. Uiteindelijk viel de etappe toch nog mee ondanks de hitte. We hadden een hotel met airconditioning echt verdiend nu we weer een GR65 boekje afgerond hadden. Wat was dat lekker. In de avond zijn we nog het centrum in gelopen en hebben daar op een terras een heerlijke pizza gegeten.