Ruigenhoek – Haarlem (22,5 km)

Zondag 19 mei 2019: Ruigenhoek – Haarlem (22,5 km)

Na een nacht op een stille camping, maar wel de hele nacht vogelkoren, werden we in de ochtend al op tijd wakker. Het was bewolkt, grijs en behoorlijk kil weer.
Na alvast wat ingepakt te hebben maakten we voor het ontbijt weer gebruik van de picknicktafel op het naastgelegen veldje. Na ons ontbijt hebben we de tent opgebroken en de spullen weer ingepakt. Om negen uur vertrokken we terug naar het kustpad.

We gingen het hek van het Noordhollands duinreservaat weer door en na een kleine kilometer lopen waren we weer op het kustpad. We zagen meteen hele groepen reeën. Ze waren niet bang en blijkbaar aan mensen gewend. Ze hielden dit grasgebied behoorlijk kaal. We liepen hier door een steppeachtig nogal vlakgebied. Het pad was een afwisseling van gras en wat zandsporen, maar gelukkig niet mul. Zo af en toe passeerden we een bloeiende struik of boom wat dit gebied in deze tijd van het jaar toch wel aantrekkelijker maakte. We kwamen hier talrijke hardlopers tegen. Sommigen spraken ons aan, want ze vonden het toch wel interessant dat we met grote rugzakken liepen.

Dit ging enkele kilometers zo door totdat we een klinkerweg bereikten. Even later sloegen we weer een bochtig zanderig pad in. Dit pad was heuvelachtig en zo af en toe even wat mul. Het was hier wel heel mooi om te lopen. Het werd steeds drukker. Blijkbaar kwamen we hier dichter bij een parkeerplaats. Even buiten de ingang Panneland naar het duinreservaat was een restaurant. We hadden inmiddels een heel stuk gelopen en daarom een heerlijke bak koffie verdiend. Die werd ons geserveerd. We zaten op een heerlijk beschut plekje op het terras. Op het moment dat we opstonden was ons plaatsje alweer vergaan voor de volgende gasten.

We liepen weer terug naar het natuurreservaat. Hier kon je wel dagkaartjes kopen. Dat hebben we toen maar gedaan, twee kaartjes voor 3 euro. We hebben ook nog even een dame geholpen die de parkeerkosten contant wilde afrekenen, maar dat kon hier niet. Ze heeft ons toen dit bedrag contant gegeven en wij hebben daarna met onze betaalpas haar parkeerkaart afgerekend.
Weer terug in het duinreservaat vervolgden we onze etappe op een breed zandpad. Hier was het voornamelijk bos. Op een gegeven moment bij een mooi open plekje stond een picknickbank, een prachtige plek voor het eerste deel van onze lunch. Daarna verder door het bos naar de volgende uitgang bij het restaurant de Oase. Wij bleven in het park. We passeerden een bezoekerscentrum. Even staken we via de brug het water over, een mooie plek voor een foto.

Opnieuw volgde er bos, nu zo af en toe wat heuvelachtiger. We moesten regelmatig afslaan totdat we de uitgang bij de Zandvoortselaan bereikten. Hier liepen we even langs de drukke weg op. Net voor een wildviaduct gingen we het nationale park Zuid-Kennemerland in. Het was hier een prachtige omgeving. We liepen hier steeds over een klinkerweg waar talrijke fietsers ons passeerden. Dat was wel opletten geblazen. Op een heel mooi plekje stond nog een bank voor onze tweede lunchpauze. Daar hadden we een mooi uitzicht in dit prachtig natuurgebied.

Na onze tweede lunchpauze volgden de laatste kilometers door dit nationaal park. Tegen het einde werd het meer bosachtig en moesten we net voor Kraantje Lek nog even door een heel mul zanderig stuk struinen. We kwamen nu op een behoorlijk drukke weg. We liepen hier op het fietspad richting de bebouwde kom van Haarlem. Hoe verder we van de kust afkwamen hoe beter, warmer en zonniger het weer werd. In Haarlem werden we geleid naar een prachtig voetpad langs de Brouwersvaart waar het verboden was voor fietsers. Helaas dachten fietsers er anders over en maakten dit pad daardoor, mede ook door hun roekeloos rijgedrag, toch wel wat onveilig.

Op een gegeven moment kwamen we het centrum binnen. We werden geleid langs het fraaie Prinsenhof, waar het standbeeld stond van Laurens Janz Coster, de uitvinder van de boekdrukkunst. Niet veel verder zagen we de Sint Bavo in volle glorie. We zijn nog even bij een schilderijtentoonstelling naast de kerk naar binnengelopen. Daarna vervolgden we onze weg via een mooie route door het centrum naar het station. Daar hebben we de trein genomen richting huis. We hebben gebruik gemaakt van een “treinpakker”, zodat we voor de prijs van tweede klas eerste klas konden reizen.