Burgh-Haamstede – Port Zélande (19 km)

Dinsdag 8 juni 2021: Burgh-Haamstede – Port Zélande (19 km)

Na een goede nachtrust en ontbijt waren we klaar voor de tweede etappe van deze week. We zijn eerst met de bus naar Burgh-Haamstede gegaan. We waren meteen op het Kustpad. Deze verliet Burgh-Haamstede meteen en niet veel verder bogen we af naar een rustig weggetje. Niet veel verder kwamen we op een onverhard wandelpad afgewisseld met een onverhard fietspad dat tussen alle bungalowparken en campings heen kronkelde totdat we op een weg naar het strand kwamen.

Op de weg naar het strand waren er eerst ook nog een heel aantal bungalowparken en campings. Daarna staken we dwars door het duingebied heen. Op het laats was er nog een hoge duin met een heel steil fietspad ernaar toe. Dat bezorgde menige fietser de nodige problemen. Boven op was een uitzichtpunt met nog een vrij bankje, een ideale plek voor onze eerste lunchpauze. We genoten hier van het uitzicht over de zee.

Na de lunch ging het weer even steil naar beneden. Daar was een wit-rood aanduiding die ons naar een klein paadje door de duinen wees, net voor het strand. We gingen erin, eerst nog even zand, gevolg door een prima te lopen stukje. Daarna werd het steeds drassiger totdat we tegen een grote plas aanliepen. We besloten om maar weer terug te gaan en langs het strand te lopen. Achteraf gezien bleek dat ook de bedoeling te zijn, maar het wit rood teken had ons in verwarring gebracht en ons een extra avontuur bezorgd.

Na een paar kilometer langs het strand gelopen te hebben boog het Kustpad af richting het centrum van Renesse. We liepen langs een rustig weggetje met prachtige woningen Renesse binnen. Daar was een groot standbeeld te zien ter herinnering aan slachtoffers van de tweede wereldoorlog. Op een bord lazen we een verschrikkelijk verhaal waarin een aantal verzetsstrijders door de Duitsers opgehangen werden en waar de familieleden gedwongen naar moesten kijken.

Iets verderop kwamen we in het centrum van Renesse langs de Sint Jacobus kerk waarin een bord de richting aangaf naar Santiago de Compostela, vanaf dit punt meer dan 2400 km over pelgrimswegen. Daarna verlieten we Renesse weer richting de kust. Net voor de kust gingen we eerst nog een paar kilometer over een wandel en soms ook fietspad langs de duinen op. Daarna staken we duinen over naar het strand.

Hierop volgde een heel aantal kilometers langs het strand. Wij volgden de kustlijn zo dicht mogelijk om zo wat op vastere grond te lopen. Gelukkig hadden we onze schoenen aan. Het strand lag bezaaid met heel veel kwallen. We hadden in ons leven nog nooit zoveel kwallen gezien. Als je even niet naar de grond keek trapte je al snel op een kwal. Op een gegeven moment werd de grond minder vast onder je voeten en was het zwaar lopen.

We volgden het strand tot een eind op langs de Brouwersdam. Daar hield het strand op en moesten we verder over een asfaltweg richting Port Zélande. Daar gingen we via een viaduct de N57 over, waarna we snel bij het eindpunt van de etappe waren. We waren nog vroeg dus konden we nog een tijd lekker buiten zitten en relaxen voor het avondeten.