Cadzand – Sluis (14 km)

Zaterdag 28 augustus 2021: Cadzand – Sluis (14 km)

In de ochtend werden we verrast met een heel goed verzorgd ontbijt. Het hotel restaurant bleek pas enkele maanden open te zijn en ze zetten meteen hun beste beentje voort. Tijdens het ontbijt was er al de eerste stevige bui. Ook de rest van de dag moesten we verschillende buien trotseren. Dat betekende een knipperlicht relatie met onze regenpakken.

Vanaf ons hotel moesten we eerst weer twee kilometer terug naar de kust bij Cadzand Bad om weer bij het Kustpad te komen. Na een klein stukje lopen staken we even door naar het dorp om boodschappen te doen voor onze lunch. Daarna hervatten we onze tocht.

Het was leuk om even over de grauwe zee uit te kijken bij Cadzand Bad. Na Cadzand liepen we door een natuurgebied met duinlandschap, slikken en schorren. We gingen steeds verder van de zee af. Later werd het een wandel- en fietspad richting Retranchement. Daar waren nog wat resten over uit vroegere tijden, zoals een stadswal. Op de wal was een mooi plekje in de zon en in de luwte voor onze eerste lunchpauze.

Na de lunch vervolgden we onze weg over de stadswal. Via het centrum kwamen we op een ander gedeelte van de stadswal met de nodige natuur. Dat was een mooie route om Retranchement te verlaten richting Sluis. Na de stadswallen ging de route verder over grotendeels onverharde paden door polderlandschap

Bij Sluis gingen we weer een stadswal op. Ne een camping zagen we een mooi plekje in de zon voor onze tweede lunchpauze. Daarna liepen we verder over de stadswal met de nodige uitstulpingen. Het pad ging helemaal langs de oost en zuidkant van Sluis, voordat we het zeer drukke centrum van Sluis bereikten. Hier was ook het eindpunt van het Nederlandse kustpad.

We zijn meteen doorgelopen naar onze overnachtingsplaats, een bovenkamer in een huis. De kamer bleek maar heel klein te zijn. En wat betreft de badkamer, deze was gezamenlijk met de andere gasten. Ook de eigenaar van de woning maakte gebruik van deze badkamer die rechtstreeks vastzat aan zijn slaapkamer. Dat vonden we niet prettig. Deze overnachting was daarom lang de prijs niet waard die wij er voor moesten betalen.

Gelukkig mochten we in de tuin zitten. We mochten ook gebruik maken van de keuken waar het trouwens een grote chaos was. Gijs heeft boodschappen gedaan. Daarna hebben we eerst de formulieren voor toegang tot België ingevuld. Dat was nodig in verband met de corona regels. Daarna hebben we zelf gekookt en verder rustig aangedaan.