Sluis – Brugge (22,5 km)

Zondag 29 augustus 2021: Sluis – Brugge (22,5 km)

In de ochtend hebben we in de keuken ontbeten. De anderen sliepen gelukkig uit zodat wij het rijk alleen hadden. Bij vertrek was het gelukkig net droog geworden en kwam de zon door. We waren Sluis al snel uit. We liepen langs de Damsche Vaart richting België.

Onderweg kwamen we heel veel racefietsers uit België tegen. Bij de grens met België was wel een slagboom. Als wandelaar en fietser kon je er gewoon langs en er was niemand die ons controleerde. Ook verder in België werden we nergens gecontroleerd of we wel de juiste formulieren ingevuld hadden. Een klein stukje over de grens moesten we de Damsche Vaart over met een trekpontje. Gijs moest dus meteen flink aan de bak. Aan de overkant van de Damsche Vaart kwamen we op de GR5A, die we zouden volgen tot de grens met Frankrijk.

Vanaf de pont liepen we een paar kilometer over een graspad naar Hoeke. Daarna volgde een stil landweggetje naar Oostkerke. In Oostkerke was een restaurant met terras, maar helaas niet open voor kop koffie. We liepen daarom meteen door. Ook het volgend restaurant was helaas dicht.

Het was nog enkele kilometers naar Damme. Via een ommetje door een natuurgebiedje achter de stadsgrachten langs bereikten we Damme. We kwamen langs een oude kerk. Daar stond een picknickbank voor onze lunchpauze. Na de lunch gingen we nog even door het oude schilderachtige centrum van Damme.

Nadat we de Damsche Vaart overgestoken hadden liepen we verder langs de Damsche Vaart op richting Brugge. Even voor Brugge maakten we nog een ommetje langs een voormalige vesting waarvan de wallen nog intact waren.

Vervolgens ging het verder door de buitenwijken richting het oude centrum van Brugge. In het centrum van Brugge hebben we gebruik gemaakt van de alternatieve GR5A route die dwars door het centrum liep langs vele mooie plekjes. Onderweg zijn we nog even een kerk ingelopen.

Ons hotel was aan het Marktplein waar de GR5A ook langs kwam. Wij hadden vanuit onze hotelkamer een prachtig uitzicht over het marktplein. Nadat we onszelf gedoucht hadden en even rust genomen hadden, hebben we gedineerd op het terras van ons hotel.