De Haan – Oostende (17,5 km)

Woensdag 1 september 2021: De Haan – Oostende (17,5 km)

Na een prima ontbijt vertrokken we voor de volgende etappe. We waren weer snel op de GR5A. Eerst gingen we nog een stukje door de duinen tot De Haan. In De Haan liepen we door een hele dure woonwijk en een klein parkje met mooie standbeelden, waaronder een levensgrote man op een bank.

Even verder deden we onze boodschappen voor de lunch bij Delhaize. Daarna moesten we via een zeer drukke markt met mondkapjes op naar de duinen. We werden meteen getrakteerd op een zeer heuvelachtig stuk met trappetjes. We kwamen langs een kinderboerderij met de geiten op het dak. Verderop werd het vlakker.

Verderop gingen we over de duinen naar de zee. Nadat we een stukje langs het water gelopen hadden moesten we weer de duinen in. Het was niet gemakkelijk om
dat op de juiste plek te doen, maar een stukje in de duinen zagen we de witroodtekens van de GR5A weer. Even verder was het niet duidelijk hoe exact door de duinen heen te gaan. Uiteindelijk vonden we bij de grote weg door de duinen een manier om eruit te komen. Even verder zagen we de wit rood tekens weer.

We moesten even een stukje langs een drukke weg en daarna de duinen weer in te gaan. Daar zagen we een bankje voor onze eerste lunchpauze. Vervolgens liepen we nog een heel stuk over een pad door de duinen totdat we weer naar het strand gingen. Gelukkig mocht hier niet gefietst worden. Opnieuw gingen we weer een stukje langs het strand nu met heel veel zeemeeuwen. Wat verder gingen we weer van het strand af en een stukje over een pad door de duinen.

Daarna volgde een verhard pad langs het strand op. Oostende kwam steeds dichterbij. Via een ommetje gingen we naar de pont waaarmee we overstaken naar Oostende. De pont was geheel gratis. Daar kunnen de Hollanders nog wat van leren.

Na de overtocht liepen we een stukje langs de haven. Even verder kwamen we langs het historische gebouw van treinstation Oostende. Daarna nog even door de stad en dan een groot park in. Bij de Spiegelvijver hebben we een tijdje gezeten voor onze tweede lunch. Na de lunch liepen we verder door dit mooie stadspark.

De laatste kilometer ging weer door de stad totdat we ons hotel vlakbij de zee bereikten. Na de douche heeft Gijs nog wat boodschappen gedaan voor de volgende dag. In de avond hebben we in het hotel gegeten.