Varsenare – De Haan (23 km)

Dinsdag 30 augustus 2021: Varsenare – De Haan (23 km)

We hebben uitgeslapen, want ons ontbijt was pas vanaf 9:00 uur. Dat vonden we niet prettig omdat we toch een behoorlijke lange etappe voor de boeg hadden. Na ons ontbijt zijn we vertrokken van ons hotel en zijn we met de bus naar Varsenare gereisd. Tegen 11:00 uur begonnen we pas met de etappe. We hadden op deze dag prima wandelweer. Het was droog, een mix van zon en wolken en bijna 20 graden. Er was wel behoorlijk wat wind.

Het was een saaie etappe door weilanden en later meer akkerland. Veel asfalt en paar stukjes onverhard. Er valt niet al te veel over te zeggen. Een paar kilometer voorbij Varsenare kwamen we langs het voormalig station. Vlak hierna hebben we een klein stukje afgesneden tussen het station en de volgde brug over een vaart. We vonden het extra ommetje echt onzinnig.

Nadat we de vaart overgestoken hadden volgde eerst nog een heel stuk over een stille asfaltweg. Op een gegeven moment werd de weg onverhard. Net voor de Put van Meetkerke was een picknicktafel. We hebben daar geluncht. Helaas was de Put van Meetkerke nauwelijks te zien vanaf de weg. Het lag op particulier terrein achter een rij dichte struiken. We hoorden wel veel vogelgeluiden.

Vervolgens ging het een stukje over een asfaltweg tot de volgende vaart. Vanaf een kapelletje liepen we verder langs deze vaart richting Meetkerke. Het was een mooi pad langs een vaart met hoog riet.

Na Meetkerke volgde vele kilometers door saai polderlandschap. Het was een afwisseling van asfalt en onverharde wegen. We passeerden nog een kapelletje midden op een kruispunt. Wat verder moesten we soms even langs weggetjes die vol lagen met modder vanwege tractorsporen. Onderweg passeerden we nog een picknickbank waar we nog wat gegeten hadden.
We kwamen steeds dichter bij de kust. Net voor de duinen passeerden we nog een groot bungalowpark. Daarna gingen we het duinengebied heen. We vonden de duinen meer op een park lijken dan een echt natuurgebied. De vrij drukke weg langs de kust was helaas nooit ver weg. Vlakbij het hotel staken we vanuit de duinen door naar onze overnachtingsplek. Er was geen restaurant in de buurt en daarom hebben we in de avond nog wat gegeten in ons hotel.