Oostende – Nieuwpoort (21 km)

Donderdag 2 september 2021: Oostende – Nieuwpoort (21 km)

Na een goed ontbijt vertrokken we voor de volgende etappe langs de GR5A. Het was een mooie wandeldag met eerst wolken en later steeds meer zon en net onder de 20 graden. We liepen vanuit ons hotel meteen naar de kust naar het ruiterstandbeeld van Leopold II. Daarna mochten we onze weg vervolgen over de koninklijke gaanderijen met zicht op zee. Na de gaanderijen bleven we nog een tijd op de boulevard lopen met aan de ene kant een lange rij hoge flats en aan de andere de strandhuisjes en de zee. Eigenlijk was het heel lelijk. Dit vind je nergens zo langs de Nederlandse kust. Geen wonder dat de toeristen graag naar de Nederlandse stranden komen.

Na een aantal kilometers gingen we na Raversijde een ietwat meer natuurlijk gebied in. We kwamen uit bij de Atlantikwall, waar de Duitsers in de tweede wereldoorlog een verdedigingslinie gebouwd hadden. Even verder gingen we weer de duinen in over een op en neergaand pad, maar het verkeer was helaas nooit ver weg. Er loopt hier namelijk steeds een drukke weg vlak langs het strand op. Dat is ondenkbaar in Nederland.

Vervolgens bereikten we Middelkerke. Daar hebben we bij de Spar onze boodschappen gedaan voor de lunch. Buiten de Spar hebben we meteen alvast wat gegeten. Daarna bereikten we al snel een mooi dorpspark, waar de GR5A dwars doorheen ging. Daarna kronkelden we door een mooie villapark. We waren even onze weg kwijt, maar al snel waren we weer op de GR5A. We gingen weer een stuk over een bochtig heuvelachtig duinpad. Deze keer waren de rijen flats steeds dichtbij.

Aan het einde van het duingebied verlieten we de kust en gingen we het binnenland in richting Nieuwpoort. Nadat we enkele kilometers over rustige landwegen gelopen hadden kwamen we op een kruising met een aantal bankjes, een goed plek voor onze tweede lunchpauze.

Nadat wij verzadigd en verkwikt waren en wilden vertrekken kwam er een oudere vrouw van zes decades langs met de fiets. Zij was hard aan een rustpauze toe, maar begon hele verhalen aan ons af te steken. Ze vertelde dat ze een fanatieke wandelaarster was geworden, een echt streberke. Ze vertelden dat ze in het coronajaar 2020 wel acht miljoen stappen had gezet. Zelfs wij, verslaafde wandelaars, kwamen daar in 2020 lang niet aan toe.

Na onze rustpauze bereikten we al snel een kanaal. Eindelijk kwam er weer eens een onverhard stuk over een graspad om zo onze voeten wat rust te geven. Aan het begin van Nieuwpoort maakte de GR5A een klein ommetje langs het koning Albert I monument, opnieuw een ruiter monument.

Na dit monument ging de GR5A verder langs de havens op. Een kilometer voor Nieuwpoort Bad verlieten we de GR5A, op weg naar onze overnachtingsplaats. Helaas konden we niet doorsteken, omdat lokale bewoners alle doorsteekjes tot particulier terrein hadden verklaard. We moesten wel bijna 1 kilometer omlopen.

We hadden een mooie gloednieuwe kamer op ons B&B adres. Omdat er geen restaurant in de buurt was hebben we ons Adventure maaltijden aangesproken en yoghurt en fruit voor toe genomen. Gelukkig was er een waterkoker op onze kamer, zodat we water konden koken voor onze Adventure maaltijd. Verder hebben we in onze kamer heerlijk uitgerust.