Ferwert – Moddergat (23,5 km)

Dinsdag 20 oktober 2020: Ferwert – Moddergat (23,5 km)

Dit was de langste wandeling van de vijfdaagse trip om het Kustpad in Groningen en Friesland af te ronden. We verbleven de afgelopen nacht in Moddergat. Het was hier erg stil en met een goed bed erbij konden we heerlijk slapen. Om half acht zijn we opgestaan en om acht uur zaten we aan het ontbijt. Er bleef nog heel wat over, wat we mee mochten nemen voor onze lunch. Tegen negen uur vertrokken we met de auto naar het beginpunt van onze etappe in Ferwert. Daar lieten we onze auto achter op het industrieterrein aan de rand van Ferwert.

Na honderd meter gelopen te hebben waren we Ferwert al uit. We liepen hier over een rustige asfaltweg naar één van de hoogtepunten van de dag, Hegebeintum. Hegebeintum is de hoogste terp van Friesland, negen meter boven NAP. De oude kerk staat er midden op. Het Kustpad ging via een klein weggetje naar deze terp en liep daarna via een klein wandelpaadje om de terp heen, zodat je deze toch wel bijzondere terp van alle kanten kon bekijken.

Vanaf Hegebeintum liepen we eerst over een stille asfaltweg. Daarna gingen we een pad op dat over het tracé van een voormalige spoorlijn liep richting het voormalige station van Blija. Het oude stationsgebouw was er nog maar was wel omgebouwd tot een woonhuis. Vanaf het voormalige station liepen we richting het centrum van Blija, waar nog een aantal oude beschermde panden te zien waren.

Vanaf Blija gingen we richting de dijk langs de Waddenzee, eerst over een asfaltweggetje en daarna een stuk over een schouwpad langs een brede sloot. Bij de dijk liepen we eerst nog een stukje op een fietspad binnendijks. Het begon wat lichtjes te regenen, dus zorgden we ervoor dat we de regenpakken aanhadden en de rugzakken beschermd waren tegen de regen. Uiteindelijk was het niet veel meer dan een heel licht regentje. Maar omdat het koud was met een stevige wind lieten we onze regenpakken maar gewoon aan.

Nadat we onze regenpakken aanhadden gingen we dijk op om zo aan de andere (zee) kant van de dijk te kijken. Daar was nog een heel breed begroeid stuk met nog volop bloeiende planten. We besloten aan de buitenkant van de dijk te gaan lopen boven aan het asfaltgedeelte om zo van de mooie natuur en de stilte van de Waddenzee te kunnen genieten. Zo af en toe moesten we wel even over een hekje klimmen, maar lastig was dit niet.

We passeerden de toegangsweg naar de veerboot die naar Ameland ging. Wij liepen verder langs de dijk. Inmiddels begonnen we trek te krijgen. Maar bankjes waren er helaas niet. We kwamen ineens op het idee om de overstapjes over de hekken te gebruiken als bankje. Met onze zitmatjes werkte dat prima. Versterkt vervolgden we onze weg. We hadden steeds zicht op de Waddenzee en Ameland.

Na heel wat kilometers langs de dijk bereikten we Wierum. Daar zagen we wel een bankje in de luwte van de wind, kortom een ideaal plekje voor onze tweede late lunchpauze. Vanaf dit punt was het nog zo’n vijf kilometer lopen. Ook dit gedeelte legden we af aan de buitenkant van de dijk. In Moddergat staken we dijk weer over. We passeerden hier een paar monumenten ter herinnering aan een ramp uit 1883 toen 22 vissersschepen met man en muis vergingen in een hevige storm.

Vanaf dit punt was het nog 500 meter lopen door het oude plaatsje Moddergat tot onze overnachtingsplek, waar we iets na half vijf aankwamen. Gijs heeft toen met de fiets de auto weer opgehaald. Dat was nog een flinke trip van 20 km fietsen met een stevige tegenwind. Aangezien het corona tijd was konden we niet uit eten gaan. Deze keer hebben we daarom met de waterkoker in onze B&B maar wat water gekookt en op onze Adventure voedsel, gedroogde maaltijden, gegoten. Dat was prima te eten. Verder hebben we rustig aangedaan.