Den Helder – Callantsoog (19,5 km)

Donderdag 9 juli 2020: Den Helder – Callantsoog (19,5 km)

Na een goede nachtrust was er een prima ontbijt op ons B&B adres. We mochten de overige boterhammen meenemen voor onze lunch. We stonden op met wind en regen. De buienradar voorspelde dat het beter zou worden. We besloten om deze dag de bus maar weer eens te proberen. Dat ging prima. Naast ons was er maar één andere passagier in de bus, dus afstand houden was geen enkel probleem.

Toen we in Den Helder aangekomen waren was het net weer begonnen te regenen. We trokken onze regenkleding aan en hebben die gedurende de hele etappe aangehad. Het was een afwisseling van regen, motregen en af en toe even droog. Het was heel fris op deze dag en daarom hadden we het niet warm in onze regenkleding.

We liepen vanaf het station eerst in noordelijk richting naar de dijk. Vervolgens liepen we met striemende regen in ons gezicht over de dijk. De zee zag er heel nevelig en grauw uit en je kon niet al te ver zien. Dit geeft toch weer een heel ander uitzicht over de zee. Na enkele kilometers kwamen we Fort Kijkduin.

Bij Fort Kijkduin was een restaurant open. Op zo’n dag als deze dag was het lekker om even binnen te gaan zitten en een heerlijk bakje koffie te drinken. Wij hebben er ook een appelpunt met slagroom bijgenomen om te vieren dat we deze dag 38 jaar getrouwd waren. Na deze stop gingen we de duinen in. Het was een mooie route. We kwamen langs een meer met heel veel vogels. Vervolgens vervolgden we onze weg over een bochtig pad. We verlieten het fietspad en gingen verder over een schelpenpaadje dat heel goed te lopen was. Het ging wel wat op en neer, maar de route was mooi.

Even voor Julianadorp passeerden we een bankje, een prima plek voor onze lunch. Na de zee pauze gingen we al snel richting het strand. We moesten ongeveer een kilometer langs het strand lopen. We konden hier over een plankenpad lopen dat langs de vakantie strandhuisjes liep. Over de hele lengte waren er huisjes en bijna elk huisje was bezet. Maar de meesten bleven bij dit weer binnen.

Na deze kilometer verlieten we het strand weer en gingen we verder door de duinen, nu meest langs een fietspad. Het slechte weer was ook een voordeel, want het aantal recreatiefietsers was heel klein.

Onderweg ontmoetten we hier nog een andere Kustpad loopster, die in ruim een maand tijd de hele afstand vanaf Nieuwe Schans tot aan Zeeuws Vlaanderen wilde afleggen. Ze had een rugzak met 18 kilo erin, inclusief kampeerspullen. Ze vertelde ons dat ze het vorige jaar ook een heel stuk van de Pacific Crest Trail in de VS gelopen had. Dat vond met name Gijs erg interessant.

In het gehucht Groote Keeten verlieten we de duinen. We kwamen langs een groot bungalowpark en een grote camping. Daarna liepen we door de landerijen naar het officiële Kustpad, van waar we de laatste paar kilometers dezelfde route liepen als de dag ervoor. In de avond zijn we wat luxer uit eten geweest dan gebruikelijk om onze 38 jarige huwelijksdag te vieren.