Katwijk – Ruigenhoek (18 km)

Zaterdag 18 mei 2019: Katwijk – Ruigenhoek (18 km)

We werden wakker met nog steeds veel bewolking, maar gelukkig was het niet zo koud meer. Het had de afgelopen nacht wel gedauwd, dus de tent was deze keer wel nat. Er stond hier vlakbij de tent een picknickbank. Die gebruikten wij voor ons ontbijt. Even na 9 uur vertrokken we via een achteruitgang van de camping richting het strand. Al snel waren we weer op het Kustpad.

We liepen hier door een prachtig duingebied over een schelpenpaadje naar Noordwijk. Dit schelpenpaadje volgde het fietspad, maar was wel veel heuvelachtiger. De zon kwam steeds meer door. Het werd zo een schitterende wandeldag. In Noordwijk zijn we langs de boulevard gelopen. In het centrum hebben we boodschappen gedaan bij de Vomar. Daarna vervolgden we onze weg verder langs de boulevard tot de vuurtoren. Hier gingen we langs een aantal mooie huizen Noordwijk weer uit.

Opnieuw liepen we over een schelpenpaadje langs het fietspad en opnieuw veel heuvelachtiger dan het fietspad zelf. Op een gegeven moment moesten we even over een heel zanderig pad. We gingen steeds verder van de kust af en we kwamen vanuit open duingebied in bosgebied uit. Dat duurde zo’n drie kilometer. Aan het einde van het bos boog Het Kustpad af richting zee, eerst over een verhard fietspad en het laatste stuk ver een mul pad naar het strand.

Wat was het hier stil op het strand. Er was bijna niemand in de buurt te zien. Veel verder op zagen we een kluit mensen. Daar moesten we heenlopen. Dat was zo’n anderhalve kilometer. Hier verlieten we het strand weer. We kwamen langs een aantal restaurants, waarvan de terrassen bomvol zaten. Na de parkeerplaats gingen we het duingebied weer in.

Eerst was het niet al te duidelijk hoe we moesten lopen. De route stond niet goed op de kaart van het boekje. Het was hier behoorlijk mul zand. Een kilometer verder werd het gemakkelijker te lopen. In een iets bosrijker gebied zagen we vier reeën vrij nabij verscholen in het bos. We konden deze reeën prachtig op de foto krijgen.

De laatste paar kilometers van de etappe gingen langs het zweefvliegveld. Vanaf het Kustpad was het nog een klein kilometer lopen naar de camping. We hadden deze keer een natuurcamping. Ook hier was het nog rustig. Het veld was behoorlijk hobbelig, maar we konden gelukkig nog wel een vrij vlak stukje vinden voor onze tent. We hebben zelf ons eten gekookt. Op het veldje ernaast stond een picknickbank. Die hebben we gebruikt om te eten en een spelletje te doen.