Rozendaal – Rheden (12 km)

Zaterdag 3 oktober 2015: Rozendaal – Rheden (12 km)

Op een prachtige herfstdag, eerst zonnig en daarna wat meer wolken, zo’n 18 graden, hebben we deze bijzonder mooie en behoorlijk heuvelachtige etappe gelopen. We werden wakker met dichte mist, maar deze trok al voor de wandeling op. Onderweg naar het vertrekpunt konden we nog genieten van de laatste flarden in de stralende zon.

Tegen half tien kwamen de eerste wandelaars binnen. Er waren op deze dag 14 wandelaars. Na de koffie en thee vertrokken we om 10 uur voor onze etappe. Het was ruim een half uur rijden. Aangezien er deze dag niet al te veel auto’s waren, was het even puzzelen hoe we dit moesten regelen. Gelukkig was de autorit tussen beginpunt en eindpunt niet lang. Twee volle auto’s reden meteen naar het beginpunt. De overige drie naar het eindpunt, waar we twee auto’s hebben achtergelaten en daarna teruggereden zijn naar het beginpunt.

Onze etappe begon bij het kasteel Rozendaal. Het ging bijna meteen al flink omhoog. We liepen daar eerst over een fietspad en daarna een onverhard bospad. Op een gegeven moment moesten we een heel smal pad in, wat voor sommigen niet eens een pad leek. Maar verder op werd het pad geleidelijk aan breder en opener. Na een heel stukje lopen bereikten we een uitgestrekt heidegebied, het Rozendaalsche Veld. We liepen over het Kerkpad gestaag omhoog. Op een gegeven moment gingen we rechtsaf op een onverhard wat zanderig pad richting de Brandtoren. Maar de meesten verkozen het gemakkelijke pad over het fietspad. De fotograaf spotte een paar afgedwaalde lopers en heeft dat vanaf de officiële route vastgelegd.

Na een kleine vijf kilometer lopen bereikten we de brandtoren. Daar hebben we gepauzeerd voor de lunch. Er waren voldoende zitplaatsen, zodat iedereen kon zitten. Na onze lunchpauze zijn we verder gelopen. We liepen door het natuurreservaat Imbosch over een smal en niet geheel vlak pad door hoog gras en heide. Er waren een paar onder ons die hier tegen een heuvel op hun energie even moesten uitleven om daarna de rest van afstand op de foto te kunnen nemen. Na dit open gebied kwamen we op een open breed pad door het bos. Daar vielen de mooiste paddestoelen te bewonderen.

Nadat we een parkeerplaats overgestoken waren liepen we het Herikhuizerveld in, een werkelijk prachtig en on-Nederlands heuvelachtig heidegebied bij de Posbank. Eerst moesten we daar een mul zandveld oversteken om daarna over een prachtig pad bovenlangs richting het restaurant op de Posbank te lopen. Een ieder die dacht dat dit restaurant te bereiken was zonder al te veel klimwerk kwam toch nog even bedrogen uit, want net voor het restaurant moesten we nog even een behoorlijk trap af en op en was er toch echt geen brug om het dal over te steken.

Het was erg druk bij het restaurant vanwege het mooie weer. Alle zitplaatsen op het terras waren helaas bezet. Ook binnen in het restaurant was het behoorlijk vol. Alleen helemaal achterin het restaurant waren nog enkele tafeltjes vrij. En voor degenen die echt aan rust toe waren was er een lui bankstel waarin je diep kon wegzakken. Na een heerlijk bakje koffie of thee en eventueel er nog wat bij begonnen we aan het laatste deel van de etappe, die dwars door het Herikhuizerveld ging. Eerst ging het bijna helemaal naar beneden over een heel bochtig pad om daarna meteen weer helemaal naar boven te moeten klimmen. Onderweg passeerden we een grote schaapskudde. Er werd hier menig plaatje geschoten. De ene plek was nog mooier dan de andere.

Nadat we de top aan de overkant bereikt hadden, liepen we langs een fietspad richting het eindpunt. Op het laatste gedeelte gingen we nog even langs een schilderachtig plekje met twee welputten. Daarna was het niet ver meer naar het eindpunt van de etappe vlakbij het bezoekerscentrum de Veluwezoom. Een aantal wandelaars moesten nog even wachten totdat we twee auto’s gehaald hadden vanaf het beginpunt. Het was weer een prachtige en gezellige wandeling.