Ronde Lunteren, Wekeromse zand (12,5 km)

Zaterdag 4 november 2017: Ronde Goudsberg, Lunteren, Wekeromse zand (12,5 km)

Gelukkig konden we toch nog een keer wandelen in de herfst. Na twee afzeggingen vanwege slecht weer hadden we het deze dag enorm getroffen. Eerder in de week vreesden we nog het ergste, maar uiteindelijk hadden we heerlijk zonnig weer en een hoge temperatuur tijdens onze wandeling. Vanwege de zachte herfst tot nog toe waren er nog volop mooie herfstkleuren. Daarbij was het ook nog eens een mooie afwisselende route. Kortom we hadden met 16 personen een fantastische wandeltocht om het wandeljaar 2017 af te sluiten. Het was weer vanouds gezellig om zo samen te wandelen.

Al voor half tien kwamen de eerst enthousiaste wandelaars met blijde gezichten binnen. Een stel in de groep deelden ons het heugelijk nieuws van hun voornemen om in december verder als man en vrouw door het level te gaan. Na de koffie en thee en een korte dagopening vertrokken we naar het beginpunt, wat deze keer ook het eindpunt was. We hadden daarom het beginpunt strategisch uitgekozen bij het restaurant op de Goudsberg. Onderweg mochten we al genieten van de zonneschijn die de gekleurde bladeren van de bomen prachtig oplichtten.

Tegen kwart voor elf waren we klaar voor vertrek van de etappe. Gelukkig was het restaurant op dit moment nog niet open, zodat niemand in verleiding gebracht werd. We begonnen op de top van de Goudsberg waar we meteen een mooi uitzicht hadden over de Gelderse Vallei. Na een klein stukje door het bos liepen we een heel stuk over een fietspad langs de bosrand, waar we mooie doorkijkjes hadden op het heuvelachtige landschap. Via enkele mooi kleine paadjes kwamen we Lunteren binnen. We passeerden het station en bereikten daarna al snel het Lunterse Buurtbos met oude bomen. Ook hier waren prachtige lichtspelingen te zien van de lage zon door het gekleurde bladerdek.

We passeerden het conferentieoord de Blije Werelt. Iets verder bereikten we de fraaie toren De Koepel bovenop de Galgenberg. Deze toren was al ruim 100 jaar oud. De toren was in deze tijd van het jaar helaas dicht. Wel was hier een mooie rustplaats met picknickbanken in de zon. Daar maakten we maar al te graag gebruik van voor onze eerste rustpauze. Na deze rustpauze was het even zoeken naar de juiste weg, omdat hier vele paden liepen en het Veluwe Zwerfpad niet overal even goed aangegeven stond. Al gauw zagen we de geel rood tekens weer, die ons naar de Lunterse Boer leiden. Maar helaas vond de wandelleiding het nog niet de tijd voor een rustpauze op het terras.

We liepen verder op de brede Boslaan. We passeerden het bungalowpark de “Droomwens”, waar het hart van een van de wandelaars sneller begon te kloppen. Niet veel verder leidde een camping ons weer in de “Rimboe” met weer stillere bospaden. Dit werd afgewisseld met enkele meer open stukken. Aan de rechterkant zagen we het heide gebied van het Wekeromse Zand. Bij de Vijfsprong was er een gereconstrueerde boerderij uit de IJzertijd. Een aantal van ons ging daar even een kijkje nemen. Ook was hier een mooie picknickplaats voor onze tweede rustpauze.

Nadat de inwendige mens weer verkwikt was vervolgden we onze weg voor het laatste deel van de etappe. Aanvankelijk liep het door meer open zacht glooiend terrein. We passeerden de Germaanse Put. Het is een waterput uit de IJzertijd. De putwand was een reconstructie. Eronder zitten nog de resten van 2300 jaar geleden. Iets verder op kwamen we weer in het bos. Vanaf hier was het niet ver meer naar het middelpunt van Nederland. Het middelpunt was aangegeven met een grote steen boven op een heuvel. Daar hebben we nog de nodige foto’s van de groep gemaakt.

Vanaf het middelpunt van Nederland moesten we nog enkele honderden meters over een heuvelachtig pad naar het eindpunt lopen. Daar hebben we gezamenlijk onder het genot van een kop koffie, thee of een drankje het wandeljaar 2017 gezellig afgesloten. Na deze afsluiting zijn we door de regen naar huis gereden. Wat een geluk hadden we deze dag gehad.