Hardinxveld-Giessendam – Gorinchem (13 km)

Maandag 2 augustus 2021: Hardinxveld-Giessendam – Gorinchem (13 km)

Op twee koele droge dagen in het midden van de zomer hebben we weer twee etappes van het Pelgrimspad gelopen. We hebben deze etappes gekozen omdat er nog de mogelijkheid was om in Gorinchem te overnachten vlakbij de veerboot naar Woudrichem.

We zijn in de ochtend vanaf huis met de auto naar onze overnachtingsplaats in Gorinchem gereden. Daar hebben we in het hotel de koffer en de fiets van Gijs achtergelaten. We hebben de auto vervolgens op een parkeerplaats enkele honderden meters verder geparkeerd. Daarna zijn we doorgelopen naar het station van Gorinchem en met de trein naar het station van Hardinxveld-Giessendam gereisd.

Bij het station van Hardinxveld-Giessendam zijn we begonnen met de etappe. We gingen meteen over een smal paadje langs de spoorbaan. Toen we er een klein stukje op waren moesten we door een zeer hoge begroeiing heen struinen. Onderweg kwamen we heerlijke zwarte bramen tegen die we niet konden laten hangen.

Een stukje verder gingen we een stukje van de spoorbaan af door een privé weide met schapen. Daarna volgde er een onverhard pad tussen idyllische woonplekken door. We kwamen langs een pelgrimsbankje in de zon, wat we natuurlijk niet konden negeren. We hebben daar geluncht.

Vervolgens liepen we naar Boven-Hardinxveld. Vanaf Boven-Hardinxveld liepen we op een onverharde weg door polderlandschap. Een paar kilometer verder kwamen we in het natuurgebied De Avelingen in de uiterwaarden van de Merwede. Dit was het mooiste deel van de etappe.

Nadat we dit natuurgebied uit waren liepen we over een grasdijk langs het Kanaal van Steenenhoek. Er liepen hier veel schapen en het lukt ons daarom niet om de zolen van de schoenen schoon te houden. De laatste kilometer van de etappe liep over de stadswal met uitzicht over de Merwede.

Bij de haven was het eindpunt van deze etappe. We zijn vanaf dit punt naar ons hotel gelopen. In de avond zijn we nog uit eten geweest.