Hardinxveld-Giessendam – Brandwijk (21 km)

Woensdag 21 september 2022: Hardinxveld-Giessendam – Brandwijk (21 km)

Op een paar prachtige wandeldagen in september hebben we het Pelgrimspad afgerond. We liepen in twee dagen vanaf Hardinxveld-Giessendam naar Gouda. Op 21 september zijn we in de ochtend vanaf huis vertrokken met de auto. We parkeerden onze auto op het P&R terrein van station Gouda Goverwelle. Vanaf dit station reisden we per trein naar Hardinxveld-Giessendam. De treinreis verliep moeizaam vanwege vertragingen en uitgevallen treinen.

Even na twaalf uur vertrokken we voor onze etappe. Het was heerlijk vrij zonnig weer met weinig wind en zo’n 16 graden. We liepen eerst nog ruim een kilometer door Hardinxveld. Vervolgens liepen we nog een kilometer langs een vrij drukke weg. Nadat we de Betuwe spoorlijn gekruist hadden, kwamen we op de Giessendamse Tiendweg. Dat was een prachtig onverhard pad tussen twee brede sloten door met wilgen bomen langs het pad. Onderweg passeerden we een oude molen.

Net na de molen kwamen we langs een bankje, een mooie plek voor onze lunchpauze. Enkele kilometers verderop bereikten we weer een asfaltweg door de polder. Een stukje verder kwamen we weer op een graspad langs een vaart. We volgden deze vaart tot Bleskensgraaf. Onderweg passeerden we een volgende molen.

Bij Bleskensgraaf kwamen we op een verharde weg. We liepen langs de rand van het dorp op en daarna door de polder naar het gehucht de Donk. Hier bogen we even af naar het westen om de vaart, Achterwaterschap over te steken. Aan de over kant van de vaart gingen we in oostelijke richting over een ietwat hobbelig graspad met vrij lang gras. We volgden dit pad ruim 4 kilometer. Dat was best een pittig stuk om te lopen.

Aan het einde van dit graspad kwamen we bij de Ammersche Boezem op een asfaltweg. Deze was vrij druk. We moesten ongeveer anderhalve kilometer langs deze weg lopen. Bij de brug over de Ammersche Boezem was het eindpunt van onze etappe. Vanaf dit punt was het een kleine kilometer lopen naar onze overnachtingsplek een B&B.

Het was een mooie B&B in een boerderij. We hadden onze eigen gedroogde maaltijd meegenomen aangezien er geen restaurant in de buurt was. Verder hadden we een heerlijke rustige avond.