Gulpen – Oud Valkenburg (9 km)

Maandag 9 mei 2022: Gulpen – Oud Valkenburg (9 km)

We hebben ontbeten in ons hotel. Het was een zonnige en warme dag van 25 graden. Het was de eerste keer dit jaar dat het weer echt zweten geblazen was.

We waren al snel Gulpen uit. Even buiten Gulpen verlieten we de asfaltweg en gingen via een mooi klein landweggetje de Dolsberg op. Bovenop gekomen gingen we het bos in en begonnen we al snel weer af te dalen richting Wijlre. Na de afdaling volgden we de route wijziging zoals we deze op wandelnet vonden. We liepen via Stokhem en daarna richting de Geul.

Vervolgens liepen we door de weilanden die opgefleurd waren met gele boterbloemen. Ook liepen er een aantal runderen. Kortom het was prachtig om hier te lopen. Verderop kwamen we weer op een stil weggetje langs een camping. Na de camping ging het Pelgrimspad verder over een mooi pad langs de Geul naar Schin op Geul.

We liepen door het dorpje heen. Een stukje voorbij Schin op Geul moesten we even steil omhoog naar de Kluizenaars kapel. Er was bij de kapel ook een kruisroute met een heleboel schilderijen die met name Anja erg aanspraken. Daarnaast hadden we een prachtig uitzicht om de omgeving.

Na de kapel gingen we meteen weer naar beneden totdat we een spoorlijn overstaken. Hier weken we even van de route af om in Valkenburg boodschappen te doen. Daarna liepen we nog een klein stukje verder tot Oud Valkenburg, waar we een overnachting in kasteel Schaloen hadden geboekt.

Daar hebben we ons eerst even gedoucht en een wasje gedaan en daarna nog een tijd buiten gezeten op een mooi plekje bij de slotgracht. Vervolgens hebben we zelf gekookt.