St Julien Chapteuil – Le Puy en Velay (19 km)

Zaterdag 20 juli 2019: St Julien Chapteuil – Le Puy en Velay (19 km)

Ook op deze dag was het weer vroeg dag voor ons. We stonden even voor zes uur op. Het was best fris, maar toch konden we de trui nog net missen. Voordat we gingen ontbijten hebben we eerst zoveel mogelijk alles ingepakt. Ook voor het ontbijt maakten we gebruik van het terras van de camping. We hadden oploskoffie gekocht, zodat we ook zelf met koffie konden ontbijten. Tenslotte is koffie de motor waar Anja op loopt. Even na half acht waren we klaar voor vertrek. Bij de tent van het Duitse stel met de hond was alles nog stil. Wij hebben hun verder niet meer gezien op de pelgrimstocht.

We zijn even het centrum van St Julien Chapteuil ingelopen en hebben bij de bakker brood gekocht. Klokslag 8 uur waren we weer op de GR65. We vertrokken met zon, maar er kwam steeds meer bewolking. Soms kwam de zon nog even terug. De eerste kilometer ging langs een behoorlijk drukke weg. Daar sloegen we weer af naar rustige paden en wegen. We kwamen door een klein dorpje Marnhac. Daar passeerde het Zwitserse gezin ons weer. Na ruim twee uur lopen waren we in St Germain Laprade. Inmiddels hadden we al negen kilometer afgelegd. Er waren op dit gedeelte slechts enkele kleine niet al te steile heuvels.

Bij een fontein op een plein in het centrum was een prachtige plek om te zitten, wat te eten en ons in te smeren tegen de zon. Wie kwam eraan, het was Elfriede. Ze besloot met ons mee te lopen tot het einde van de etappe. Ze was blij dat dit kon, omdat ze onzeker was over de route in Le Puy en meerdere ogen zou ons helpen om op het rechte pad te blijven.

Na deze pauze waren we al snel weer het plaatsje uit. We liepen eerst een paar kilometer langs een behoorlijk drukke weg, waarna weer een paar kilometer een rustiger pad volgde tot Brives-Charensac. De lucht werd steeds donkerder. Op een gegeven moment even voor Brives-Charensac begon het licht te regenen. Dit was de eerste keer vanaf Nyon, dat we regendruppels voelden, maar we konden het zonder regenkleding stellen.

In Brives Charensac zagen we een bankje bij de Rhône. Dat was een mooie plek om te lunchen. We hadden hier uitzicht op een oude historische brug die slechts tot het midden van de Rhône ging en dus niet meer in gebruik was. Vanaf dit punt was het nog vijf kilometer naar de kathedraal. Na de lunchpauze staken we de Rhône over, waarna we aan de overkant eerst nog een heel stuk langs de Rhône liepen. Op een gegeven moment was er een omleiding omdat het pad afgesloten was vanwege werkzaamheden. Deze omlegging was slecht aangegeven, maar gelukkig kwamen we weer gemakkelijk terug op de route nadat we onder de autoweg door waren gegaan.

Nadat we weer terug waren op de GR65 liepen we verder langs een zijriviertje van de Rhône over rustige paadjes richting het centrum. Kort voor het centrum verlieten we dit riviertje en gingen we meteen steil omhoog de stad in. Soms waren er lange trappen bij. De zon was weer heet en het was bijna dertig graden, dus het was weer zweten geblazen. We waren meteen onder de indruk van al de historische gebouwen. De kathedraal stond boven op de heuvel, het eindpunt van de etappe. Daar namen we afscheid van Elfriede.

Na even bij de kathedraal gekeken te hebben liepen we door naar ons hotel. Dat was nog ruim 500 meter lopen. Het eerste stuk ging behoorlijk steil naar beneden. Wij hadden een luxe hotel met airconditioning. Dat was heerlijk, zeker gezien de vooruitzichten dat er een nieuwe hittegolf zou komen.

We hebben in het hotel onszelf eerst gedoucht en daarna ons dagelijks wasje gedaan. Daarna heeft Gijs in een buitensportzaak nieuwe beschermdoppen voor onze Leki wandelstokken gekocht, omdat de doppen die er nu opzaten al bijna versleten waren. ’s Avonds zijn we uit eten geweest. Anja had die avond rauwe tartaar gegeten, wat ruim een dag later voedselvergiftiging tot gevolg had.

Na ons eten zijn we naar de kathedraal gegaan en even naar binnen gelopen. Nadat we de kathedraal uitkwamen was het heel druk op de trap naar de ingang van de kathedraal. Wij wilden naar het hotel lopen, maar zagen Elfriede weer. Ze vertelde ons dat er een lichtshow zou komen. We bleven daarom nog langer bij de kathedraal. Inderdaad er was een prachtige lichtshow op de muren van de kathedraal. We hebben ervan genoten. Hierna zijn we weer naar onze hotelkamer gegaan.