Serrières en Chautagne – Chanaz (11 km)

Vrijdag 5 juli 2019: Serrières en Chautagne – Chanaz (11 km)

Het was behoorlijk warm in de hotelkamer. Maar gelukkig konden we de ramen wijd openzetten, zodat het flink afkoelde in de nacht. Daardoor hadden we een goed nachtrust. Het ontbijt was om half acht. Dat was heerlijk uitslapen. Op deze dag was dat geen enkel probleem omdat we maar een korte etappe hadden. We hebben voor het ontbijt ingepakt en de spullen alvast mee naar beneden genomen. Het ontbijt was heel simpel, een chocolade broodje en een croissant zonder beleg. Daarbij kregen we koffie zodat we goed wakker konden worden. Nadat we afgerekend hadden vertrokken om 8 uur.

We hebben in het dorpje eerst brood en kaas gekocht voor onze lunch. Daarna zijn we begonnen met etappe. We liepen eerst langs de camping, die lang niet vol bleek te zijn. We waren toch wel even boos. Maar ja, we hadden weer een les geleerd om toch door te gaan en ons niet druk te maken om dit soort gebeurtenissen.

We liepen eerst door de velden en later door het bos. We kwamen weer bij de Rhone en volgden daar een tijdje een bochtig paadje. Het was deze dag helemaal vlak. Eerst waren er nog bomen, maar het laatste deel van de etappe ging door open veld en het was inmiddels al behoorlijk heet geworden.

Na ruim twee en een half uur waren we bij onze bestemming, een camping net voor Chanaz. Anja liep op deze dag als een speer, ondanks de hitte. Het werd in de middag 35 graden. Gelukkig hadden we op de camping een plekje met veel schaduw. Bij aankomst hebben we eerst de tent opgezet en geluncht. In de middag hebben we het oude stadje bezocht. Het was een echt idyllisch oud plaatsje langs een rivier. Er was in dit plaatsje ook een oude molen. Daarvoor moesten we even steil omhoog. De molenaar gaf gloedvol betoog over de ze molen in Frans, waarvan wij veel niet begrepen.

Na dit bezoekje aan de molen zijn we terug naar het centrum gelopen en hebben daar een tijdje op een terras gezeten en een kopje thee gedronken. We hebben hier heerlijk in de schaduw gezeten. Aan de rand van het stadje stond een oude kerk. We besloten om daareven heen te gaan. Het was echt heel heet en niet lekker om daarheen te lopen. Helaas het kerkje was ook nog eens dicht. En om eerlijk te zijn het leek meer op een ruïne.

Terug op de camping aangekomen was het eigenlijk douchetijd. Maar de douches vielen tegen en daarom besloten we om dat deze dag dan maar een keer over te slaan. Op de plek naast ons was nog een andere wandelaar gekomen met een klein tentje. Hij maakte een tocht van enkele dagen en had op deze hete dag bijna 40 kilometer gelopen. We moesten er niet aan denken om in deze hitte zo’n lange etappe te lopen. Naast de camping was een restaurant met een gezellig terras onder de bomen. Daar hebben we s’ avonds een pizza gegeten.