Charly – Frangy (19 km)

Woensdag 3 juli 2019: Charly – Frangy (19 km)

Vanaf deze dag gingen we over op een ritme om vroeg op te staan, zodat we het grootste deel van de etappes in de ochtend konden lopen. Ook op deze dag zou het weer zo’n 30 graden worden. We ontbeten eerst in de gite d’étape. Om kwart over zeven gingen we weer op weg. De natuur was mooi opgefrist na de stortbui van de afgelopen nacht, maar het had onderweg niet overal geregend. In het begin van onze etappe was het nog bewolkt, maar later kwam de zon weer door. Het was een broeierige drukkende warmte.

Deze etappe ging veelal over onverharde wegen. Zo af en toe stukje was er een stukje asfalt. Het was op deze dag behoorlijk heuvelachtig terrein, uiteindelijk ongeveer 500 meter omhoog en 1000 naar beneden. Het ging Anja allemaal prima af. We waren al om half twee op onze bestemming in Frangy.

Het eerst stuk van de etappe ging wat op en neer door velden. We kwamen door een paar kleine dorpjes waar verder ook niet veel te zien viel. Op gegeven moment moesten we een lang stuk naar beneden, maar het was niet al te steil. Daarna ging het weer behoorlijk omhoog naar het dorpje Contamin Sarazin. Net buiten dit dorpje was een mooie Mariagrot. We hebben daar geluncht. Na deze rustpauze wilden het oude kerkje van Contamin Sarazin bezoeken. Daarvoor moesten we even de route verlaten en een stukje naar beneden lopen. Maar helaas dat was voor niets, want het kerkje was dicht.

Na de lunch liepen we eerst weer door de velden. Daarna volgde een nogal rotsachtig pad dat stevig naar beneden liep. Maar gelukkig was het lang niet zo steil als in de Alpen, dus voor ons geen enkel probleem. Onderaan aangekomen staken we een paar stroompjes over. Bijna meteen daarna volgde een stevige klim van een paar honderd meter omhoog naar Chaumont. Op dat moment kwam de zon door en dat maakte dit een extra uitdaging. Het was op enkele plekken even echt steil.

Op het hoogste punt kwamen we aan de buitenkant van het dorpje. We gingen er niet in, maar meteen weer naar beneden naar Frangy. We kwamen er maar weer eens achter dat de GR65 zeker niet de gemakkelijkste weg kiest. Gelukkig ging de afdaling over een gemakkelijk pad.

Toen we in Frangy waren besloten we om naar een hotel te gaan en niet te kamperen. De camping een kilometer vanaf de GR65 en buiten dorp leek ons niets. Bovendien was er ook op deze dag onweer voorspeld en dat kwam inderdaad ook later op de middag. We kozen voor de Auberge Cave de la Ferme. Toen we daar om half twee aankwamen moesten we wel even wachten, omdat ze heel druk waren met het serveren van de lunch. De kamer had een simpele inrichting, maar was verder prima.

In de middag hebben we gedoucht, een paar boodschappen gedaan, het kerkje met mooie ramen bezocht en verder geluierd. We hebben s ’avonds in het hotel heerlijk gegeten.