Yenne – St Genix sur Guiers (22,5 km)

Maandag 8 juli 2019: Yenne – St Genix sur Guiers (22,5 km)

Na de rustdag zijn we de volgende ochtend al om kwart over vijf opgestaan. Het zou ook op deze dag weer heet worden. Het werd uiteindelijk in de middag 32 graden. We hadden een pittige en tamelijk lang etappe voor de boeg. Vooral in de ochtend zouden we een flinke klim moeten maken van meer dan 600 meter omhoog. In totaal moesten we zo’n kleine 900 meter klimmen en 900 meter dalen. Nadat we de spullen ingepakt hadden en een lekker krenten broodje plus banaan hadden gegeten zijn we om zes uur met onze etappe begonnen.

We liepen eerst weer terug naar het centrum van Yenne. We hebben daar de variant route van de GR65 genomen, dat was de officiële pelgrimsroute. Gedurende de eerste 12 kilometer moesten we bijna steeds weer omhoog, soms was er even een vlak stukje of een korte afdaling. Na 12 km bereikten we het hoogste punt, dat was meer dan 600 meter omhoog vanaf Yenne.

Onderweg passeerden we heel wat kleine gehuchtjes. Op een gegeven moment werd Gijs gebeld toen we net door een nogal ruig gebied liepen. De chambre d’hôtes, die we voor de volgende dag gereserveerd hadden kon niet doorgaan. De eigenaresse had wel een alternatief chambre d’hôtes adres in de buurt, nog dichter bij de GR65. Het was in een kasteel in Charencieu. Ze gaf ons het telefoonnummer van dit adres. Omdat het hier stikte van de muggen zijn we eerst een stukje doorgelopen. Wat verderop was er een betere gelegenheid om te bellen. Maar er werd niet opgenomen.

We liepen nog een tijdje door en hadden inmiddels al een heel stuk gelopen. De zon kwam steeds hoger. We kwamen langs een mooie rustplek om even bij te komen en om ons in te smeren voor zonnebrand. Daar ging de telefoon weer. We kregen een telefoontje vanuit de chambre d’hôtes in het kasteel. Dat was mooi, er was nog een vrije kamer. We liepen weer verder naar de col, het hoogste punt van de dag. Het laatste stuk ging gelukkig veelal in de schaduw door het bos. Nadat het hoogste punt bereikt hadden ging het al bijna meteen weer naar beneden. Maar we werden meerdere keren verrast met toch nog enkele venijnige klimmetjes.

In Saint Maurice de Rotherens liepen we even langs het kerkje. We hadden daar weer een stempel gehaald voor onze credential. In deze kerk lag op een lessenaar een bijbel opengeslagen bij psalm 23, onze dooppsalm. Dat vonden we wel heel bijzonder. Bij de kerk was ook een mooie picknick bank in de schaduw voor onze vroege lunch. We hadden gehoopt dat we hier ook koffie zouden kunnen drinken in een restaurant naast de kerk. Maar helaas bleek dit restaurant op maandag gesloten te zijn.

Na onze lunch zijn we veer verder gelopen. We gingen nog een heel stuk naar beneden. We passeerden nog een paar dorpjes, waar we nog even de lokale kerk bezochte. Geheel onverwacht wachtte ons een verrassing, want we kwamen langs een boerderij die een zitje had ingericht voor pelgrims. We hebben daar een heerlijk bakje koffie gedronken. We moesten het wel zelf zetten, maar één euro voor 2 koppen koffie is goedkoop.

Aan het einde van de etappe wachtte ons nog onverwachts een stevige klim in het bos. Dat betekende dat we nadat we het bos uitkwamen nog een mooi uitzicht hadden over de omgeving. Daarna volgde er een afdaling en ging GR65 door de droge velden richting het plaatsje St Genix sur Guiers. Enkele honderden meters voor het plaatsje kwamen we nog langs een mooi kapelletje.

Vlakbij het centrum verlieten we de GR65 en moesten we nog ruim 500 meter lopen naar de camping. Dit was de goedkoopste camping van onze hele trip, nog geen 8 euro en het was toch een mooie camping met zwembad. We hebben eerst de tent opgezet, gedoucht en ons wasje gedaan. Daarna hebben we een biertje gedronken op het terras. De supermarkt was vlak naast de camping en was spot goedkoop. We hebben deze dag slechts 25 Euro uitgegeven, dat was de goedkoopste dag van onze hele trip.

Een stukje van onze tent af was een mooie picknickbank die we konden gebruiken om te koken en te eten. En daarna hebben we nog even lekker gezeten op een ligstoel. Toen het donker werd zijn we gaan slapen.