Blaune – La Côte St André) (21 km)

Donderdag 11 juli 2019: Blaune – La Côte St André) (21 km)

Na een rustige nacht zijn we om zes uur in de ochtend opgestaan. We hebben onze spullen ingepakt en hebben daarna ontbeten. Het was opnieuw een droge vrij zonnige dag en het werd wel weer iets warmer, tegen de dertig graden. Om half acht zijn we vertrokken.

We zijn binnendoor terug naar de route gelopen. We moesten even langs een drukke weg. Net voordat wij terug waren op de GR65 ontmoetten wij een wandelaar die daar ergens in de velden gebivakkeerd had. De eerste kilometers waren vlak. Nadat we onder de autoweg door waren gegaan en het plaatsje Quétan door waren gelopen, volgde er een behoorlijke klim. Het ging hier vrij steil omhoog. Nadat we de top bereikt hadden ging het meteen weer naar beneden. In een stukje open veld waren ze aan het werk. Dat leverde veel stof op en dat betekende voor ons toch even stof happen. Het volgende stuk afdaling naar Grand Lemps was behoorlijk steil en niet zo prettig. Gelukkig was het droog want als het drassig was zou je je hier moeilijk staande kunnen houden.

Toen we Grand Lemps binnenkwamen besloten we een ommetje door het centrum van dat plaatsje te maken. De GR65 liet namelijk het centrum links liggen. We zijn eerst naar de bakkerij geweest voor brood en wat lekkers erbij. Daarna zijn we nog even in de supermarkt geweest en hebben daar een zakje kersen gekocht. Na de boodschappen hebben we een plekje gezocht om te gaan zitten en onze zojuist ingekochte spullen te eten.

We kwamen op een pleintje terecht bij een toren van een vroeger kasteel. Daar was een zeer spontane Fransman die ons zag zitten. Hij ging zijn huis in en kwam terug met een mok koffie voor ons. Dit was weer een prachtige ervaring hoe mensen goed willen doen voor pelgrims. Hij vertelde vol trots ook iets over Grand Lemps en over een muurschildering. Die moesten we zeker gaan bekijken. Dat hebben we ook gedaan en we hebben deze schildering ook gefotografeerd.

We liepen ook nog even langs de kerk, maar die bleek helaas niet open te zijn. Na dit ommetje gingen we weer terug naar de GR65. Er volgde een vlak maar niet bijster interessant stuk. We kwamen wel snel vooruit. We passeerden een heel aantal kleine dorpjes. De kerken in deze dorpjes bleken vaak niet open te zijn.

Het laatste stuk van de etappe werd weer heuvelachtiger. Even voor ons eindpunt was er gelukkig toch nog een open kerk. Daar zijn we even in geweest en hebben er ook een stempel gescoord voor ons pelgrimspas. Na dit bezoek was het niet ver meer naar ons eindpunt. In La Côte St André gingen we even een paar honderd meter van de route af naar ons hotel. Het was een eenvoudig hotel, maar er was alles wat de pelgrim nodig had. Omdat we de vorige dag niet gedoucht hadden was deze natuurlijk extra lekker.

Ons camping gas raakte op. Even buiten dit dorpje, ongeveer anderhalve kilometer westelijk van het hotel, was er een BricoMarché, die camping gas verkocht. We zijn daar nog naar toegelopen om onze voorraad aan te vullen. We moesten helaas daarvoor een heel stuk door de berm van een drukke weg lopen. Op de terugweg zijn we ook nog naar een supermarkt gelopen om proviand voor de volgende dag in te slaan.

Nadat we terug waren in het hotel hebben we nog even gerust. In de avond hebben we hier een pelgrimsmaaltijd gegeten. Dat smaakte ons goed. Zoals gewoonlijk zijn we ook op deze avond weer op tijd gaan slapen, want de volgende dag zou er weer een flinke tippel volgen.