Genève – Neydens (11,5 km)

Zaterdag 29 juni 2019: Genève – Neydens (11,5 km)

Ondanks de hitte hebben we toch nog een redelijke nachtrust gehad. We wilden heel vroeg weg om de hitte voor te zijn. We zijn daarom om half zes opgestaan. We hebben ontbeten, de afwas gedaan en onze spullen ingepakt. Om half zeven vertrokken we voor onze etappe. We konden de sleutel gewoon achterlaten en de dur achter ons dichttrekken.

Het was heerlijk om te lopen. Het was nog stil omdat het weekend was en de zon zat nog achter de hoge gebouwen. We moesten nog een heel stuk door de stad. Gelukkig was bijna het hele stuk in stad in de schaduw achter de gebouwen. Na enkele kilometers lopen kwamen we steeds meer in de buitenwijken. En uiteindelijk kwamen we in de velden afgewisseld met kleine bosjes. De trimmers waren hier op de zaterdagochtend al actief.

Een kilometer voor de grens passeerden we een oud klein kerkje. Daar konden we onze tweede stempel halen. Toen we naar buiten kwamen uit het kerkje hield een man ons staande om te vragen of we de camino naar Santiago deden. Op ons instemmend antwoord liet hij enthousiast een foto zien van een vriend van hem die gisteren zijn pelgrimstocht naar Santiago had voltooid.

Vanaf dit punt liepen we langs rustige weggetjes en paadjes naar de grens met Frankrijk. Bij de grens was wel een afsluiting. Maar te voet kon je er zo langs. We kwamen nu in Frankrijk en dat zou ons thuis zijn voor de komende twee maanden.

Toen we de grens over waren moesten we meteen een drukke verkeersweg oversteken die pal langs de grens liep. We moesten nog even de autosnelweg via een viaduct oversteken. De industriegebieden lieten we links liggen. Via rustige gedeeltelijk verharde wegen vervolgden we onze weg naar Neydens. Het was inmiddels al weer behoorlijk warm.

Om 11 uur waren we al op de camping. We mochten achterop een golfkarretje zitten om te kijken naar de meest geschikte plek. We vonden een plek die redelijk in de schaduw was en ook gedurende de rest van de dag altijd wel gedeeltelijk in de schaduw was. We hebben de tent opgezet en daarna zijn we boodschappen gaan doen in een winkelcentrum ruim één kilometer vanaf de camping. Dat was niet zo erg want het hele winkelcentrum was overdekt en had airconditioning. We konden hier al onze boodschappen doen en we konden er ook campinggaz kopen.

De rest van de dag deden we het rustig aan. We hebben nog gezwommen in het zwembad op de camping. Verder hebben we geluierd Ook deze dag was het weer 34 graden en er zouden nog een paar dagen volgen met temperaturen rond de 35 graden. We hoopten dat het snel beter zou worden.

We wilden in de avond weer op tijd naar bed, zodat we de volgende ochtend weer vroeg op konden staan. Toen de zon onderging was het nog steeds ruim boven de 25 graden. Daardoor konden we heel moeilijk in slaap komen. Gijs begon zich echt zorgen te maken hoe het nu de komende dagen verder moest. Het was niet verantwoord om met deze hitte door een eenzaam gebied heen te trekken, zeker nu we al behoorlijk vermoeid waren van de hitte van de afgelopen dagen. Er was ook een hitte advies om tussen 11:00 uur en 21:00 geen lichamelijke inspanning te leveren.

Gijs kreeg in de nacht het idee om eerst maar eens twee dagen te overnachten in het Ibis hotel, een kilometer verderop in het winkelcentrum waar we eerder op de dag de boodschappen gedaan hadden. Daar konden we dan verdere besluiten nemen wat we zouden gaan doen. Een extra voordeel was dat er naast dit hotel ook een zwemparadijs was. We besloten om dit te gaan doen en konden daarom in de ochtend ook wat langer slapen. Want hier op deze camping blijven met deze hitte was ook niet een echte goede optie.