St Jeures – St Julien Chapteuil (18 km)

Vrijdag 19 juli 2019: St Jeures – St Julien Chapteuil (18 km)

Aangezien het echte ontbijt pas om acht uur geserveerd werd, hebben wij gevraagd of we het ontbijt toch vroeger konden krijgen. Want we hadden weer een pittige etappe voor de boeg van 21 kilometer, dat dachten wij tenminste en het zou weer zonnig zijn en zo’n 30 graden worden. Een vroeg ontbijt was inderdaad mogelijk. Het ontbijt voor ons werd de vorige avond al klaargezet, gedeeltelijk op tafel en gedeeltelijk in de koelkast. We moesten zelf nog de koffie zetten. Na een goede nachtrust zijn we om kwart over zes opgestaan. Wel moesten wel stil zijn omdat de overige gasten nog sliepen. Het ontbijt was een stuk beter dan gebruikelijk. We kregen volkoren stokbrood en niet alleen jam, maar ook kaas en ei.

We zijn om kwart voor acht vertrokken, dat is toen de overige gasten net wakker begonnen te worden. Eerst liepen we nog een stukje over een rustige asfaltweg. We bereikten al snel onverharde wegen. Het was meteen een mooie route om te lopen. Eerst ging het hier wat omhoog en daarna naar beneden tot we een riviertje overstaken net voor Araulus. We moesten even een stukje omhoog het dorp in.

We gingen even in het centrum van Araulus zitten om ons tegen de zonnebrand in te smeren. Daar kwamen het Duitse stel met hond weer tegen. Ze hadden hier in een hotelletje overnacht. In plaats van druk verkeer was het hier druk met een groep koeien, die door het centrum heen naar een andere plaats gebracht werden. Vanuit Araulus ging het flink omhoog tot 1300 meter. De klim was niet steil, maar duurde alleen wel lang.

Om elf uur bereikten we het dorpje Querieres. Daar was een picknickplaats met een een aantal picknicktafels. Eén van de picknicktafels stond gelukkig in de schaduw. Na onze lunchpauze gingen we eerst een stuk over een asfaltweg. Op een gegeven moment moesten we een rotspad op dat behoorlijk steil naar beneden ging. Dat was niet al te prettig om te lopen. Beneden aangekomen, gingen we een klein riviertje over en kwamen we in een volgend dorpje. We liepen door het dorpje heen en daarna volgde er opnieuw een afdaling.

Op een gegeven moment bereikten we een splitsing van de GR65 en het pelgrimspad naar Santiago. Het pelgrimspad bleek zo’n drie kilometer korter te zijn. Wij wisten dat niet, omdat dit niet in het GR65 boekje stond. De familie uit Zwitserland die we de vorige dag in St Jeures ontmoet hadden en de afgelopen nacht op dezelfde plaats verbleef kwam net langs en vertelde ons dat. Wij hebben toe het pelgrimspad genomen.

De pelgrimsroute was goed aangegeven met de schelp. Nadat we eerst wat verder naar beneden gegaan waren, moesten we een riviertje oversteken over een klein bruggetje. We liepen eerst nog wat langs het riviertje op, maar daarna ging het toch nog weer een tijdje behoorlijk omhoog over een onverharde weg. Het laatste stuk was een dalende weg naar St Julien Chapteuil. Door deze kortere route waren we erg vroeg op de camping, ruim voor twee uur.

De receptie van de camping was gesloten. We hebben een plaats uitgekozen in de schaduw. Daarna hebben we onszelf gedoucht het dagelijks wasje gedaan. We hadden een paar stoelen van het terras van het restaurant van de camping geleend en wat gerust. Toen kwam het Duitse stel met de hond. Zij vroegen of ze naast ons op dezelfde plek mochten staan. Onze plek was ruim, dus dat was geen enkel probleem.

Daarna zijn we nog even het stadje ingelopen. We hebben de kerk bezocht, die was onder reconstructie. Daarna wilden we in het centrum boodschappen gaan doen, maar helaas bleek de supermarkt die op google maps nog vermeld stond, niet meer te bestaan. In het plaatsje kwamen een man tegen die vertelde dat hij vanuit dit plaatsje naar Santiago was gelopen. Even later kwamen we Elfriede ook nog tegen. Elfriede verbleef in de gite d’étape communal, waar zij de enige gast bleek te zijn.

We moesten ruim 500 meter verder lopen naar een andere supermarkt die aan de buitenrand van het dorp stond. We hebben daar boodschappen gedaan voor het avondeten en voor de volgende dag. Goed voorzien zijn we teruggelopen naar de camping en hebben we gekookt op het terras van de camping en in de avond verder rustig aangedaan.