Woeste Hoeve – Brummen (20,5 km)

Zaterdag 7 november 2015: Woeste Hoeve – Brummen (20,5 km)

Deze etappe hebben we samen met Maarten en Marga gelopen. Op deze dag hebben we geprofiteerd van de laatste herfstkleuren en van uitzonderlijk zacht weer in november, 18 graden. Het was even spannend of we deze dag wel zouden gaan, want de vooruitzichten waren de hele dag regen. Maar toen we zaterdagochtend wakker werden viel het reuze mee. Het was op enkele korte lichte regenmomenten na verder droog. We hebben zelfs een gedeelte van de etappe in T-shirts gelopen en dat in november!!

Iets na 9 uur arriveerden Gijs en Anja bij Maarten en Marga thuis. Na een lekker bakje koffie zijn we vertrokken. We hebben eerst een van de twee auto’s in Brummen gebracht en zijn daarna in een auto naar de Woeste Hoeve gereden. Daar hebben we de auto bij het vrachtwagenrustpunt bij de A50 geparkeerd. Even voor half elf begonnen we aan onze etappe. We gingen meteen de natuur in, de A50 over en daarna volgde meteen een smal bospad.

Wat verderop waren een paar stukken open heide. Daar zagen we een hele horde scouts die bezig waren om de opgeschoten dennenboompjes uit de heide te verwijderen. We liepen langs een bevoorradingspunt van deze groep en we werden verleid om aan koffie te denken. Maar ja dat viel even tegen wat ze te bieden hadden, dus liepen we maar weer verder. Trouwens heel goed dat de scouts zo bezig waren om de heide schoon te houden. Bij een uitzicht punt over de heide zijn we even gestopt om een banaan te eten voor de nodige extra energie.

Daarna ging het weer verder het bos in naar de Loenense sprengen. Die zijn we een stuk gevolgd tot de waterval bij de parkeerplaats. Daarna liepen we nog een stuk door het bos richting Loenen. Uit het bos gekomen liepen we op mooie achteraf paadjes verder richting Loenen. Op een picknickbank met mooi uitzicht over de landerijen en een paar mooie boerderijen hebben we even gerust voor onze lunch.
In Loenen werd Anja afgeleid bij een meubelzaak, waar ze even wilde rusten op mooie eetkamerstoelen die buiten stonden.

Na Loenen volgde het minst mooie gedeelte van de etappe richting Eerbeek. Op een gegeven moment kwamen we langs het Huis te Eerbeek dat er prachtig bijlag met mooie vijverpartijen. Even verder passeerden we de Watermolen. Daar waren we een heel aantal bankjes waar we gerust hebben voor het tweede deel van onze lunch. Daarna staken we het Apeldoorns kanaal over richting Hall. In Hall waren met name de vrouwen behoorlijk onder de indruk van de kunstzinnige voorwerpen in een grote tuin. Iets verder was de kerk van Hall die er mooi bijlag. Daar ontdekten we opeens een heel aantal bloeiende planten en dat in november!

Na Hall gingen we eerst door enkele landerijen om dan het landgoed “Leusveld” te doorkruisen. Dit was een gebied met afwisselend bos en beschutte landerijen. Daarna volgde het landgoed Engelenburg. Daar kwamen we meerdere wandelaars tegen. We liepen daar eerst een heel eindje langs een golfbaan. Aan het einde van de golfbaan lag een kasteel omringd met grachten. In dat kasteel bleek het clubhuis te zijn van de golfbaan. Niet veel verder bereikten kort voordat de zon onderging het eindpunt van onze etappe vlakbij het station van Brummen. Vanaf dat punt zijn we met de auto die we achter gelaten hadden weer teruggereden naar het beginpunt en daarna ging een ieder zijns weegs.

woeste hoeve - brummen (8)
woeste hoeve - brummen (21)
woeste hoeve - brummen (23)
woeste hoeve - brummen (31)
woeste hoeve - brummen (36)
woeste hoeve - brummen (41)