Alkmaar – Bergen aan Zee (23,5 km)

volgende

Zaterdag 16 juli 2016: Alkmaar – Bergen aan Zee (23,5 km)

Op deze zaterdag hebben we veruit de mooiste etappe van het lange weekend gelopen. We besloten om deze etappe vanaf Alkmaar naar Bergen aan Zee te lopen met de hoop dat het in de tweede helft van de middag mooi weer zou zijn om nog even op het strand door te brengen. We begonnen de etappe met bewolkt weer, maar de vooruitzichten waren dat het in de loop van de middag zou opklaren, maar helaas bleek dat niet zo te zijn. Het was verder wel prima wandelweer, bewolkt, droog en zo’n 20 graden.

We zijn eerst langs de Lidl gelopen voor broodjes onderweg. Daarna zijn we doorgelopen naar de route, die we aan de zuidoost kant van het centrum bereikten.
Het eerst stuk van onze wandeling liep door het mooie centrum van Alkmaar. Het was er heel druk ook vanwege de zaterdagse markt. Nadat we het centrum uit waren gingen we door het Alkmaarderhout, een zeer ruim en natuurlijk aangelegd stadspark. Toen ging het nog even door een luxe woonwijk voordat we Alkmaar achter ons lieten.

We liepen een stukje door de Heiloose bossen. Daarna ging het over een heel mooi graspad door een gebied met heel veel vogels. Na de graspaden volgde een stukje asfalt om daarna weer over graspaden langs een vaart te lopem. We passeerden heel veel overstapjes, soms behoorlijk hoog, om van het ene in het andere weiland te komen. Dat ging zo door totdat we in Egmond aan de Hoef aankwamen. We liepen deze plaats binnen via een heel mooi straatje. Daarna was het even iets minder totdat we in het duingebied aankwamen.

Na een klein stukje fietspad gingen we meteen de duinen in met behoorlijk wat mul zand. We vroegen ons toen af wat ons de laatste 10 km nog te wachten stond, maar dat viel uiteindelijk alleszins mee. Nadat we weer even over het fietspad liepen, ging de route het PWN gebied in. Hier had je een toegangskaartje voor nodig, maar helaas was hier geen kaartjesautomaat in de buurt. We wisten dat er verderop wel een was, dus besloten we maar om door te lopen om daar een toegangskaartje te kopen. De route liep een heel stuk langs de rand van de duinen en weilanden over een niet al te heuvelachtig prima te belopen pad. Net voor de Woudweg ingang was er een stukje met behoorlijke heuvels en veel mul zand.

Hier vonden we de automaat om een kaartje te kopen, maar helaas deze automaat bleek op dit moment buiten werking te zijn. We hebben met onze mobiel hier nog een foto van gemaakt omdat aan te kunnen tonen, mocht er controle zijn.
Vanaf dit punt ging de route door een mooi duingebied met goed te belopen paden. Na enkele kilometers kruisten we de weg naar Bergen aan Zee. Daar konden we alsnog een toegangskaartje kopen, zodat onze gewetens ook weer gerust gesteld waren. We liepen vanaf hier voornamelijk door bosgebied en zo af en toe een stukje hei richting Bergen aan Zee. De eerste hei begon te bloeien, wat dit gedeelte extra aantrekkelijk maakte.

Uiteindelijk bereikten we het strand. Het was helaas nog steeds bewolkt en behoorlijk wat wind. Maar toch waren er enkele jonge diehards die het waagden om het water in te gaan. Wij besloten om ons hier niet aan te wagen en liepen daarom door richting het busstation van Bergen aan Zee, het eindpunt van een mooie etappe. De bus stond al klaar en een half uurtje later waren we weer in Alkmaar. We hebben daar eerst een pizza gegeten voordat we weer terugkeerden naar ons hotel.

alkmaar - bergen aan zee (8)
alkmaar - bergen aan zee (20)
alkmaar - bergen aan zee (22)
alkmaar - bergen aan zee (33)
alkmaar - bergen aan zee (41)
alkmaar - bergen aan zee (46)