De Rijp – Zaandam Kalf (18 km)

Vrijdag 15 juli 2016: De Rijp – Zaandam Kalf (18 km)

Aangezien we wat eerder waren teruggekomen van de GR5 trektocht door de Alpen vanwege het weer aldaar, besloten we om op de laatste drie dagen van onze vakantie de drie etappes van het Trekvogelpad te lopen die het verst van ons huis waren. Omdat het hoogseizoen was waren veel overnachtingsmogelijkheden niet meer beschikbaar. We kozen uiteindelijk voor het Golden Tulip Hotel in het zuiden van Alkmaar, wat niet al te ver van het Trekvogelpad lag en een goede busverbinding met het centrum had.

Op onze eerste dag zijn we vanuit onze woonplaats in de ochtend naar Zaandam gereden. We hebben de auto daar bij het station Zaandam Kogerveld geparkeerd, ruim 500 meter vanaf de alternatieve route via de Zaanse Schans. We zijn eerst naar met het openbaar vervoer naar het beginpunt van onze etappe gereisd. We reisden eerst met de trein naar het station Purmerend Overwhere. Helaas was de trein een kleine vijf minuten te laat, waardoor we de geplande bus aansluiting net misten. Maar er kwam een paar minuten later nog een andere bus. We vroegen aan de vrouwelijke chauffeur of ze ook een tussenstop had op een halte waar ook de bus naar de Rijp stopte. Dat bleek het geval te zijn. Ze was zo aardig om de chauffeur van deze bus te bellen dat er nog twee overstappers aankwamen, zodat we uiteindelijk toch nog met de geplande bus naar de Rijp konden reizen!

Het was een prima wandeldag, veel zon en een kleine 20 graden. De Rijp was een mooi dorp om door te lopen met een grote diversiteit aan voorgevels. In het centrum hebben we op een terras een kop koffie gedronken om echt goed wakker te worden. Daarna verlieten we het dorp al snel. We liepen langs een rustige weg met wel een heel aantal fietsers en een enkele auto. Na zo’n vier kilometer lopen moesten we met een klein pontje een vaart van zo’n 20 meter breed oversteken.
Dat duurde maar heel kort.

Er volgden opnieuw rechte wegen met heel wat fietsers en een enkele auto. De etappe was wel wat saai. Maar in de weilanden was het vol met vogels, dus je kon met recht over een “Trekvogelpad” spreken. Nadat we ruim 10 km gelopen hadden bereikten we Wormer. Daar liepen we via een mooi pad langs het water aan de noordkant van Wormer. Daarna gingen we in de zuidelijke richting langs de oostrand van Wormer. Hier kozen we de alternatieve route via de Zaanse Schans. Deze alternatieve route ging dwars door de Zaanse Schans heen zodat we langs een heel aantal molens en andere oude gebouwen kwamen. Dit was het mooiste deel van de route, maar wel erg druk met voornamelijk buitenlandse toeristen.

Na dit hoogtepunt volgde het dieptepunt van de etappe door een industriegebied, maar het was niet ver meer totdat we het eindpunt van de etappe bereikten. Vanaf dat punt zijn we naar onze auto gelopen. Het was toen nog een klein half uurtje rijden naar ons hotel in Alkmaar. In de avond zijn we nog met de bus naar het mooie centrum gereden en hebben we daar gegeten in een Grieks restaurant.